تفاوت اعتیاد روانی و جسمی - کلینیک تخصصی ترک اعتیاد - روش سم زدایی و روان درمانی و ترک مواد مخدر در کرج - شماره همراه : 09353242647

در این مطلب از سایت کلینیک ترک اعتیاد اکسیر پاکی تصمیم داریم برای شما آشنایی با اعتیاد و وابستگی جسمانی را توضیح دهیم. جهت هرگونه مشاوره درباره ترک اعتیاد و درمان اعتیاد به روش سم زدایی و روان درمانی و ترک مواد مخدر در کرج و تهران میتوانید با کارشناسان کلینیک تخصصی ترک اعتیاد تماس بگیرید.

اعتیاد به هر یک از مواد، رفتارها و فعالیت‌ها از نظر روانی و جسمی قابل ارتباط است. اما تفاوت واضحی بین اعتیاد روانی و جسمی وجود دارد که در این مقاله به مرور خواهیم کرد.

اعتیاد روانی و جسمی هر دو به معنای وابستگی به چیزی هستند. اما وابستگی به چیزی را می‌توان به دو نوع تقسیم کرد: وابستگی جسمانی و وابستگی روانی. وابستگی جسمانی به مواد شیمیایی درون بدن شامل فیزیکی بودن وابستگی به مواد بوده و وابستگی روانی نیز به معنای یک وابستگی عاطفی و روانی به چیزی است. به همین دلیل، درمان و کنترل اعتیاد روانی و جسمی نیز با ابزارها و تکنیک‌های متفاوتی انجام می‌شود.

برای درک بهتر تفاوت این دو نوع وابستگی، ابتدا باید به بررسی کمیت و کیفیت هورمون‌ها و سایر ترکیبات و مشکلات شیمیایی درون بدن بپردازیم که زمانی که فرد به یک ماده وابسته شده است، ایجاد می‌شوند و سپس به پیامدهای عاطفی و روانی آنان بپردازیم.

اعتیاد جسمی

اعتیاد جسمی درون بدن ایجاد می‌شود و عمدتاً به دلیل اثرات دارویی و شیمیایی یک ماده است. این نوع اعتیاد با تغییر در میزان هورمون‌ها، نواحی مختلف مغز و سیستم عصبی، سیستم گوارش و ترشحات بدن ایجاد می‌شود. تغییرات در سطح هورمون‌هایی مثل دوپامین، سروتونین، نوراپی‌نفرین و آدرنالین عاملی در بروز اعتیاد بوده و ممکن است با افزایش مقدار هورمون‌هایی مانند اندورفین، اندوکانابینوئید و گاما-آمینوبوتیریک اسید (GABA) سیستم عصبی به خود آرامش بخش باشد.

بیشتر بخوانید: ترک موادهای مخدر

اما به دلیل ارتباط مستقیم این نوع اعتیاد با تنظیمات شیمیایی بدن، درمان آن بسیار پیچیده است. با کاهش و کنترل دوز یا قطع مصرف دارو، میزان هورمون‌ها در بدن بهبود می‌یابد و این عمیقاً در شیمی کلی بدن تأثیر خوبی خواهد داشت. با این حال، چیزی که در تعلیم و پرورش برای کنترل اعتیاد جسمی مورد تأکید قرار می‌گیرد، ارائه داروی جایگزین یا درمان های جایگزین است که افراد را از مصرف استفاده کرده و به دنبال آرامش خواهند گشت.

لذا با توجه به وابستگی فیزیکی به مواد مخدر، کاهش دوز آن باید به تدریج انجام شود تا بدن به شیوع این وضعیت عادت کند. درمان اعتیاد جسمی مستقیماً به شیمی بدن و هورمون‌های مربوط به آن مرتبط است و باید به همین منظور در نظر گرفته شود.

اعتیاد روانی

اعتیاد روانی به تأخیر در کنترل عواطف و برداشت‌ها، تجربه احساسات ناخوشایند و تأثیر آن بر روابط فرد با اطرافیان مربوط می‌شود. این نوع اعتیاد با ایجاد باورها، احساسات و نگرش‌های منفی نسبت به خود، سایر افراد یا جامعه به وجود می‌آید. اعتیاد روانی به معنای وجود یک نوع تکرارپذیری شدید در کاربرد یک ماده، رفتاری یا فعالیت بدون در نظر گرفتن آسیب‌های مرتبط با آن است.

درمان و کنترل اعتیاد روانی، مرتبط با عواطف مرتبط با آن است و باید شامل تغییرات در نگرش‌ها، ایمپوورمنت راه‌حل‌های جایگزین و یا ارتقای مهارت‌های کنترل عواطف باشد. به عنوان مثال، جلسات درمانی کوتاه مدت می‌تواند به کاهش عواطف نامطلوب و سازش با عواطف مثبت کمک کند.

بیشتر بخوانید: چگونه بر اعتیاد غلبه کنیم

از دیگر روش‌های کنترل اعتیاد روانی می‌توان به رویارویی با ترس، جایگزینی رفتارهای منفی با رفتارهای مثبت، نوشتن ژورنال یا تمرینات متمرکز بر خود اشاره کرد. با توجه به این که علت اصلی اعتیاد روانی نیز عاملی روانی است، نیازمندی‌های تغییر در نگرش و رویکرد به چیزی است که خود این تغییرات شاید با هدف پیشگیری از بازگشت به چرخه اعتیاد باشد.

تفاوت بین اعتیاد جسمی و روانی

1- عوارض جسمانی

اعتیاد جسمی همراه با مشکلات جسمی است که در مراحل مختلفی از مصرف مواد دارویی همچون افزایش فشار خون، بروز حالت‌های اضطرابی، صداقت سازی بدن و دچار شدن به بیماری‌های قلبی می‌باشد. در صورت عدم توقف اعتیاد جسمی، بعضی از عوارض قابل برگشت نیست و آخرین پایگاه زیستی فرد آسیب می‌بیند.

به طور کلی، با مشکلات جسمانی اعتیاد روانی همراه نیست. جدای از برخی مواد الکلی که ممکن است در مصرف بیش از حد عوارض جسمانی داشته باشند، اعتیاد روانی به نوعی الهام یا سرگرمی احساسی است که ممکن است بدون عوارض جسمانی ایجاد شود.

2- وابستگی به دارو

وابستگی به دارو در اعتیاد جسمی علت شده و به طور مفیدی برای تنظیم بدن تغذیه می‌کند. با این حال، در صورتی که مصرف دارو به میزان بیش از حد و تحت شرایط منفی انجام شود، این نوع وابستگی ممکن است به اعتیاد جسمی منجر شود.

در اعتیاد روانی، ممکن است به داروهای شیمیایی وجود داشته باشد اما وابستگی به دارو، عامل اصلی اعتیاد نیست. به عنوان مثال، افراد می‌توانند به فعالیت‌هایی مانند گزارش روزانه نوشتن، تماشای فیلم یا شرکت در فعالیت‌های بدنی و ورزشی وابسته باشند.

بیشتر بخوانید: هر آنچه باید درباره اعتیاد بدانید

3- باورهای منفی

اعتیاد روانی اغلب با باورهای منفی و نگرش‌ها مربوط به فرد و چیزی که شخص ماده مصرفی را در نظر دارد، همراه است. افراد معمولاً با استفاده از مواد الکلی و دارویی به دنبال فرار از شرایط نامطلوب، ایجاد احساسات پریشانی یا تجربه احساساتی هستند که آنها به دنبال بهبود آن‌ها هستند. در عوض، اعتیاد جسمی را می‌توان از باورهای منفی و روابط بیشتر با فیزیکی ماده تشخیص داد.

4- عدم کنترل

در برخی از موارد، اعتیاد روانی می‌تواند باعث ایجاد تعریف نامناسب از نیاز‌ها، رفتار بیش از حد یا بازداری شدید شود. با این حال، اعتیاد جسمی در بسیاری از حالات باعث از دست دادن کنترل وابستگی کننده می‌شود و نیاز طبیعی به کنترل هورمون‌های بدن را جایگزین می‌کند.

نتیجه

خلاصه اینکه، تفاوت بین اعتیاد جسمی و روانی، در سبک وابستگی به ماده و روش درمان آن‌ها قابل شناسایی است. اعتیاد جسمی ممکن است در شیمی بدن به عنوان یک منبع وابستگی تنظیم کننده عمل کند، در حالی که اعتیاد روانی بیشتر به عواطف و باورهای فرد مرتبط است. برای بهبود این وضعیت، افراد باید به کمک تکنیک‌های جایگزین، نگرش‌های جدیدی نسبت به چیزی که به آن‌ها وابسته اند، پیدا کنند و سیستم عصبی و شیمیایی بدن را درمان کنند. دسترسی به درمان‌های جانبی و کاهش وابستگی جسمی نیز می‌تواند برای تحریک دوباره وضعیت شیمیایی بدن و کمک به افراد در مدیریت باورهای منفی و روحیه ایجاد شده توسط مواد مخدر بسیار مفید باشد.

بیشتر بخوانید: ترک مواد مخدر

کلینیک تخصصی ترک اعتیاد و درمان اعتیاد به روش سم زدایی و روان درمانی و ترک مواد مخدر در کرج و تهران

کلینیک تخصصی ترک اعتیاد اکسیر پاکی و درمان و ترک اعتیاد در کرج و تهران زیر نظر مستقیم پزشک متخصص و با روش های کاملا علمی مطابق با سم زدایی و روان درمانی وسوسه میباشد و همچنین دارای روش درمانی اختصاصی ویژه ی هر بیمار با بیش از 25 سال سابقه درخشان فعالیت در استان البرز میباشد

و مفتخر است که با تکیه بر روش های کاملا علمی و بدون کمترین احساس درد و خماری و تنها ظرف 3 روز تا یک هفته، اقدام به ترک انواع مخدر و داروهای اعتیاد آور می نماید. جهت هرگونه مشاوره درباره ترک اعتیاد و درمان اعتیاد به روش سم زدایی و روان درمانی و ترک مواد مخدر در کرج و تهران میتوانید با کارشناسان مرکز ترک اعتیاد اکسیر پاکی تماس بگیرید

شماره تماس کلینیک ترک اعتیاد و مواد مخدر در کرج : 02632242647

شماره همراه : 09353242647

آدرس کلینیک تخصصی ترک اعتیاد ترک اکسیر پاکی : کرج.خیابان مظاهری به سمت میدان شهدا, جنب قنادی گلستان , نبش کوچه احمدی –

ترک مواد مخدر  و سم زدایی در تهران  – روان درمانی – روان درمانی در کرج – کلینیک ترک مواد مخدر 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *