چرا برخی افراد بیشتر مستعد اعتیاد هستند - کلینیک تخصصی ترک اعتیاد - درمان اعتیاد - سم زدایی و روان درمانی - شماره همراه : 09353242647

در این مطلب از سایت کلینیک ترک اعتیاد اکسیر پاکی تصمیم داریم برای شما چرا برخی افراد بیشتر مستعد اعتیاد هستند توضیح دهیم. جهت هرگونه مشاوره درباره ترک اعتیاد و درمان اعتیاد به روش سم زدایی و روان درمانی و ترک مواد مخدر در کرج و تهران میتوانید با کارشناسان کلینیک تخصصی ترک اعتیاد تماس بگیرید.

چرا برخی افراد بیشتر مستعد اعتیاد هستند؟

علیرغم دشواری در توصیف دقیقاً آنچه برخی از افراد را بیشتر از دیگران مستعد اعتیاد می کند، مطالعات بی شماری نشان داده اند که ترکیبی از عوامل می تواند نقش داشته باشد. محیط، ژنتیک، پیشینه خانوادگی، ویژگی های شخصیتی و حتی استرس همگی می توانند در وهله اول فرد را بیشتر به مصرف  مواد مخدر یا نوشیدن  الکل وادار کنند.آزمایش با مواد مختلف به طور خودکار منجر به اعتیاد نمی شود. با این حال، زمانی که عوامل مختلفی در مصرف مواد مخدر و الکل نقش داشته باشند، اعتیاد می تواند ایجاد شود.

اگرچه هیچ‌کس نمی‌تواند احتمال معتاد شدن را کاملاً از بین ببرد، مؤسسه ملی سوء مصرف مواد (NIDA) برخی از رایج‌ترین عوامل خطر را برجسته کرده است که برخی را نسبت به دیگران مستعدتر می‌کند.

بیماری روانی

کسانی که با بیماری‌های روانی مانند اختلال دوقطبی یا افسردگی زندگی می‌کنند، احتمال بیشتری دارد که در سوءمصرف مواد شرکت کنند، که آنها را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به اعتیاد قرار می‌دهد. این اغلب به دلیل واکنش های شیمیایی مختلف در مغز است، در مقایسه با افرادی که با شرایط سلامت روان زندگی نمی کنند.

بیشتر بخوانید: ترک موادهای مخدر

پیشنهاد شده است که بسیاری از افرادی که از بیماری‌های روانی رنج می‌برند، سعی می‌کنند با داروها و/یا الکل خوددرمانی کنند تا علائم مرتبط با شرایط خود را بی‌حس کنند. با این حال، این می تواند به یک چرخه معیوب پیوسته منجر شود، زیرا مواد مخدر و الکل در واقع می توانند علائم را تشدید کنند و باعث شوند افراد احساس اضطراب، افسردگی، بی انگیزگی یا تحریک پذیری بیشتری داشته باشند.

افرادی که ضریب هوشی بالاتری دارند

یک تصور غلط رایج وجود دارد که اعتیاد به احتمال زیاد بر افرادی که تحصیلات کمتری دارند و از پس زمینه فقیرتری می آیند تأثیر می گذارد، اما بسیاری از معتادان دستمزد بالایی دارند و مشاغل موفقی دارند. بسیاری از متخصصان، از بانکداران و پزشکان، تا وکلا و مدیران عامل، قربانی سوء مصرف مواد شده اند و تصور می شود که استرس، انزوا و روابط شکست خورده ای که ممکن است با این مشاغل مرتبط باشد، می تواند نقش مهمی در این امر ایفا کند.

برخی از مطالعات همچنین بر این باورند که کودکانی که ضریب هوشی بالاتری دارند، در سال‌های آخر زندگی خود بیشتر از داروهای روان‌گردان مانند ماری جوانا، هروئین و کوکائین استفاده می‌کنند. یک نظریه برای این موضوع این است که افراد باهوش‌تر می‌توانند مصرف مواد مخدر خود را روشن‌فکر کنند – که با عقلانی‌سازی و انکار متفاوت است. با این حال، بدون اثبات قطعی علیت، این نظریه ای است که بر اساس حدس باقی می ماند.

بیشتر بخوانید: چگونه بر اعتیاد غلبه کنیم

فرزندان معتادان

به گفته مؤسسه ملی بهداشت (NIH)، خطر اعتیاد برای کسانی که والدین آنها معتاد به الکل یا مواد مخدر هستند، افزایش می یابد. مشخص شده است که احتمال سوءمصرف مواد مخدر یا الکل در فرزندان معتادان در مقایسه با جمعیت عمومی بین 45 تا 79 درصد بیشتر است. نوزادان معتاد به الکل و مواد مخدر نیز معتاد به یک ماده متولد می شوند که مادر در طول بارداری از یک ماده استفاده کرده باشد.

ناشناخته است که آیا این به این دلیل است که اعتیاد ریشه در ژنتیک دارد، اگر ارثی است، یا اینکه قرار گرفتن در معرض مصرف مواد مخدر و سوء مصرف الکل احتمال آزمایش با این مواد را افزایش می دهد.

بیشتر بخوانید: هر آنچه باید درباره اعتیاد بدانید

حساسیت به اثرات

تحقیقات حاکی از آن است که افرادی که به محرک ها و اثرات الکل و مواد مخدر حساسیت بیشتری دارند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به اعتیاد هستند. مطالعه ای که در سال 2012 انجام شد همچنین نشان داد که افرادی که دارای احساسات منفی هستند، میزان مصرف مواد مخدر بالاتری دارند. این یک ویژگی شخصیتی است که نشان می‌دهد افراد چقدر اغلب یا شدید احساسات تیره مانند خشم، استرس یا غم را تجربه می‌کنند.

عوامل موثر بر اعتیاد و مصرف مشکل ساز مواد

تجربه اعتیاد یا مصرف مواد برای هر فردی متفاوت است، و اغلب ترکیبی از عوامل بیولوژیکی، روانی و اجتماعی وجود دارد که می‌تواند به این موضوع کمک کند که چرا یک فرد ممکن است با اعتیاد یا مصرف مواد دست و پنجه نرم کند. به عنوان مثال، برخی از عوامل خطر اعتیاد عبارتند از: ژن‌های فرد، نحوه عملکرد مغز فرد، تجربیات قبلی آسیب‌های روحی، تأثیرات فرهنگی، یا مسائل اجتماعی مانند فقر و سایر موانع دسترسی به عوامل اجتماعی تعیین‌کننده سلامت. عوامل اجتماعی تعیین کننده سلامت، شرایط اجتماعی و اقتصادی در زندگی یک فرد است که می تواند نقش مهمی در سلامت کلی فرد داشته باشد و بر آن و مسائل مربوط به مصرف مواد تأثیر بگذارد.

برخی از عوامل اجتماعی تعیین کننده سلامت که به ویژه قابل توجه هستند:

  • رهایی از تبعیض و خشونت
  • شمول اجتماعی
  • دسترسی به منابع اقتصادی

عامل مهمی که باید در نظر گرفت این است که چگونه سلامت روان و اعتیاد و سم زدایی و روان درمانی به یکدیگر مرتبط هستند و بر یکدیگر تأثیر می گذارند. یک مسئله سلامت روان در ارتباط با اعتیاد یا مصرف مواد به عنوان یک اختلال همزمان شناخته می شود. در حالی که به دست آوردن یک آمار دقیق از افرادی که با اختلالات همزمان زندگی می کنند دشوار است، تحقیقات نشان می دهد که بیش از 50 درصد از کسانی که برای آن به دنبال کمک هستند، یک بیماری روانی نیز دارند. بسیاری از افرادی که مشکلات اعتیاد یا مصرف مواد را تجربه می کنند، انگ و تبعیض را نیز تجربه می کنند. انگ را می توان به عنوان یک کلیشه منفی تعریف کرد و تبعیض رفتاری است که از این امر ناشی می شود.

بیشتر بخوانید: ترک مواد مخدر

کلینیک تخصصی ترک اعتیاد و درمان اعتیاد به روش سم زدایی و روان درمانی و ترک مواد مخدر در کرج و تهران

کلینیک تخصصی ترک اعتیاد اکسیر پاکی و درمان و ترک اعتیاد در کرج و تهران زیر نظر مستقیم پزشک متخصص و با روش های کاملا علمی مطابق با سم زدایی و روان درمانی وسوسه میباشد و همچنین دارای روش درمانی اختصاصی ویژه ی هر بیمار با بیش از 25 سال سابقه درخشان فعالیت در استان البرز میباشد

و مفتخر است که با تکیه بر روش های کاملا علمی و بدون کمترین احساس درد و خماری و تنها ظرف 3 روز تا یک هفته، اقدام به ترک انواع مخدر و داروهای اعتیاد آور می نماید. جهت هرگونه مشاوره درباره ترک اعتیاد و درمان اعتیاد به روش سم زدایی و روان درمانی و ترک مواد مخدر در کرج و تهران میتوانید با کارشناسان مرکز ترک اعتیاد اکسیر پاکی تماس بگیرید

شماره تماس کلینیک ترک اعتیاد و مواد مخدر در کرج : 02632242647

شماره همراه : 09353242647

آدرس کلینیک تخصصی ترک اعتیاد ترک اکسیر پاکی : کرج.خیابان مظاهری به سمت میدان شهدا, جنب قنادی گلستان , نبش کوچه احمدی –

ترک مواد مخدر  و سم زدایی در تهران  – روان درمانی – روان درمانی در کرج – کلینیک ترک مواد مخدر 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *