مدل مراحل تغییر غلبه بر اعتیاد - ترک مواد مخد -کلینیک تخصصی ترک اعتیاد - ترک اعتیاد در کرج - روش سم زدایی- تماس: 02632242647 - 09353242647

در این مطلب از سایت کلینیک ترک اعتیاد اکسیر پاکی تصمیم داریم برای شما مدل مراحل تغییر غلبه بر اعتیاد را توضیح دهیم. جهت هرگونه مشاوره درباره ترک اعتیاد و درمان اعتیاد به روش سم زدایی و روان درمانی و ترک مواد مخدر در کرج و تهران میتوانید با کارشناسان کلینیک تخصصی ترک اعتیاد تماس بگیرید

مدل مراحل تغییر غلبه بر اعتیاد

این مراحل را می توان به صورت یک چرخه نشان داد و پیشنهاد می شود افراد این مراحل را به ترتیب طی کنند. در واقعیت، افراد می توانند بین مراحل بپرند، به عقب و جلو بروند و حتی در یک زمان در بیش از یک مرحله باشند.

مدل متوالی راه مفیدی برای درک فرآیند تغییر فراهم می‌کند و ساختاری را ارائه می‌دهد که چگونه می‌توان تغییرات در رفتارهای اعتیادآور را تشویق و مدیریت کرد.

رفتارها را می توان تشویق و مدیریت کرد.

بیشتر بخوانید: ترک موادهای مخدر

مرحله پیش تفکر

پیش تأمل اولین مرحله در مدل «مراحل تغییر» یا «فراتوریک» اعتیاد و تغییر رفتار است.

هنگامی که افراد در مرحله پیش از تفکر هستند. معمولا رفتار خود را مشکل نمی دانند. این ممکن است به این دلیل باشد که آنها هنوز هیچ پیامد منفی رفتار خود را تجربه نکرده اند. یا ممکن است نتیجه انکار منفی بودن یا شدت عواقبی باشد که تجربه کرده اند.

وقتی افراد در مرحله پیش از تفکر هستند. اغلب علاقه زیادی به شنیدن پیامدهای منفی یا توصیه هایی برای ترک اعتیاد ندارند.

آنها معمولاً در این مرحله رفتار اعتیادآور خود را به عنوان یک تجربه مثبت یا خوشایند تجربه می کنند. با این حال، پیامدهای منفی در نهایت بر افرادی که درگیر رفتارهای اعتیاد آور هستند. چه در نتیجه رشد اعتیاد (که طبق تعریف، بر سایر زمینه های زندگی تأثیر می گذارد) یا در نتیجه آسیب های دیگر در نتیجه یک موقعیت خاص تأثیر می گذارد. درگیر شدن در رفتار اعتیاد آور این پیامدهای منفی میتواند فرد را به مرحله «تفکر» سوق دهد.

مرحله تفکر

کلمه تدبر در اصل به معنای در نظر گرفتن یا تفکر عمیق درباره چیزی است. در چارچوب مدل «مراحل تغییر» اعتیاد و تغییر رفتار، تفکر به طور خاص به مرحله‌ای اشاره دارد که در آن فرد درگیر رفتار اعتیادآور شروع به فکر کردن درباره تغییر، کاهش، تعدیل یا ترک رفتار اعتیادآور می‌کند.

در مراحل تغییر یا مدل فرانظری، مرحله تفکر جدا از مرحله آماده سازی یا مرحله عمل است. بنابراین فردی در مرحله تفکر عموماً برای دریافت اطلاعات در مورد پیامدهای احتمالی رفتار اعتیادآور خود بازتر است. آنها ممکن است آماده یادگیری در مورد استراتژی های مختلف برای کنترل یا ترک رفتار اعتیاد آور باشند. بدون اینکه متعهد به یک رویکرد خاص یا حتی ایجاد تغییر باشند.

افراد مبتلا به اعتیاد ممکن است سال ها در مراحل تفکر باشند. آنها ممکن است به مرحله بعدی، مرحله آماده سازی، یا ممکن است به مرحله قبل از تفکر برگردند.

متفکران معمولاً از رویکردهای انگیزشی و اطلاعاتی غیر قضاوتی برای تشویق تغییر سود می برند (به جای روش های مقابله ای).

مرحله تفکر با تصمیم برای تغییر رفتار اعتیاد آور به پایان می رسد.

بیشتر بخوانید: چگونه بر اعتیاد غلبه کنیم

مرحله آماده سازی

مرحله آماده سازی مراحل تغییر (مدل فرانظری) به این معنی است که فرد به سمت برنامه ریزی و آماده سازی برای انجام تغییراتی که در نظر گرفته است حرکت کرده است. با اعتیاد به مواد، آماده سازی کامل و اندیشیده شده می تواند برای موفقیت مهم باشد.

نمونه هایی از انواع کارهایی که یک فرد ممکن است در مرحله آماده سازی برنامه ریزی، انجام دهد یا درباره آنها تصمیم بگیرد عبارتند از:

نوع تغییری که باید ایجاد شود :

آیا قصد دارید کاهش، آسیب را کاهش دهید یا به طور کامل ترک کنید؟

چگونه تغییر ایجاد کنیم :

به عنوان مثال، اگر قصد کاهش مصرف سیگار را دارید. چقدر باید مصرف سیگار خود را کاهش دهید؟

به دست آوردن منابع لازم :

به عنوان مثال، اگر قصد استفاده از چسب های نیکوتین را دارید. باید در مورد مناسب ترین نوع چسب تحقیق کنید. با پزشک خود در مورد مناسب ترین دوز صحبت کنید (بسیاری از افراد از چسب های به اندازه کافی قوی استفاده نمی کنند و در نهایت هوس می کنند. ) و در واقع، لوازم وصله ها را خریداری کنید. اگر قصد شما کاهش خطر انتقال STD است، باید کاندوم خریداری یا تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: هر آنچه باید درباره اعتیاد بدانید

خلاص شدن از محرک ها :

محرک ها یادآور اعتیاد شما هستند که احتمالاً باعث هوس می شوند و مبارزه با بازگشت به رفتار اعتیاد آور را برای شما دشوار می کنند. محرک‌ها می‌توانند شامل مخفی کردن مواد مخدر یا لوازم مواد مخدر برای مصرف‌کننده مواد باشند. بطری های مشروب برای یک نوشیدنی؛ زیرسیگاری و فندک برای سیگاری؛ پورنوگرافی برای کسی که اعتیاد جنسی دارد. کنار گذاشتن این یادآوری ها به خودی خود می تواند فرآیند دشواری باشد، اما گذراندن این فرآیند می تواند عزم شما را برای غلبه بر اعتیاد این بار سخت تر کند.

قرار دادن حمایت :

پشتیبانی می‌تواند شامل هر نوع حمایت اجتماعی باشد، از اطلاع‌رسانی به دوستان و خانواده‌ای که می‌خواهند بر اعتیاد خود غلبه کنید تا رزرو مکانی در سم‌زدایی و/یا مرکز درمانی ، تا یافتن یک گروه حمایتی. حتی می تواند به اطلاع دوستان معتاد خود (سایر مصرف کنندگان مواد مخدر، مصرف کنندگان الکل و غیره) از برنامه های خود کمک کند و از آنها بخواهید که به روند شما احترام بگذارند و در رفتارهای اطراف شما شرکت نکنند.

ممکن است در شرایط خاص شما آمادگی های زیادی وجود داشته باشد. مانند پیدا کردن یک  مکان تمیز و امن برای شروع زندگی جدید. اگر به کمک یک مشاور یا مددکار اجتماعی نیاز دارید. اکنون زمان دریافت آن است. او همچنین ممکن است بتواند در آماده سازی های دیگر به شما کمک کند.

بیشتر بخوانید: ترک مواد مخدر

کلینیک تخصصی ترک اعتیاد و درمان اعتیاد به روش سم زدایی و روان درمانی و ترک مواد مخدر در کرج و تهران

کلینیک تخصصی ترک اعتیاد اکسیر پاکی و درمان و ترک اعتیاد در کرج و تهران زیر نظر مستقیم پزشک متخصص و با روش های کاملا علمی مطابق با سم زدایی و روان درمانی وسوسه میباشد و همچنین دارای روش درمانی اختصاصی ویژه ی هر بیمار با بیش از 25 سال سابقه درخشان فعالیت در استان البرز میباشد

و مفتخر است که با تکیه بر روش های کاملا علمی و بدون کمترین احساس درد و خماری و تنها ظرف 3 روز تا یک هفته، اقدام به ترک انواع مخدر و داروهای اعتیاد آور می نماید. جهت هرگونه مشاوره درباره ترک اعتیاد و درمان اعتیاد به روش سم زدایی و روان درمانی و ترک مواد مخدر در کرج و تهران میتوانید با کارشناسان مرکز ترک اعتیاد اکسیر پاکی تماس بگیرید

شماره تماس کلینیک ترک اعتیاد و مواد مخدر در کرج : 02632242647

شماره همراه : 09353242647

آدرس کلینیک تخصصی ترک اعتیاد ترک اکسیر پاکی : کرج.خیابان مظاهری به سمت میدان شهدا, جنب قنادی گلستان , نبش کوچه احمدی –

ترک مواد مخدر  و سم زدایی در تهران  – روان درمانی – روان درمانی در کرج – کلینیک ترک مواد مخدر 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *