برترین عوامل خطر برای اعتیاد - کلینیک تخصصی ترک اعتیاد و درمان اعتیاد - سم زدایی و روان درمانی - شماره همراه : 09353242647

در این مطلب از سایت کلینیک ترک اعتیاد اکسیر پاکی تصمیم داریم برای شما برترین عوامل خطر برای اعتیاد را توضیح دهیم. جهت هرگونه مشاوره درباره ترک اعتیاد و درمان اعتیاد به روش سم زدایی و روان درمانی و ترک مواد مخدر در کرج و تهران میتوانید با کارشناسان کلینیک تخصصی ترک اعتیاد تماس بگیرید.

برترین عوامل خطر برای اعتیاد

اعتیاد یک وضعیت فوق‌العاده پیچیده و چند وجهی است که به دلایل مختلف ایجاد می‌شود. نمی‌توان آن را به یک علت مشخص کرد، با این حال ممکن است عوامل خطر خاصی وجود داشته باشد که برخی از افراد را در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به اعتیاد نسبت به دیگری قرار دهد. اینها را می توان به طور گسترده در زیر براکت عوامل ژنتیکی، محیطی و اپی ژنتیکی دسته بندی کرد.

عوامل ژنتیکی

تخمین زده می شود که ژن ها می توانند تقریباً نیمی از خطر ابتلا به یک اختلال مواد را تشکیل دهند. یکی از مسائل ژنتیکی که ممکن است عامل برخی از عناصر اعتیاد باشد، ژنی است که مسئول نحوه دریافت دوپامین توسط گیرنده های مغز است. این ممکن است فردی را بیشتر مستعد ابتلا به دوپامین بالا کند که منجر به اعتیاد می شود. یکی دیگر از عوامل ژنتیکی ممکن است نحوه واکنش بدن به استرس باشد. فردی که انعطاف پذیری بیشتری دارد ممکن است کمتر در معرض ابتلا به اختلال مواد باشد.

بیشتر بخوانید: ترک موادهای مخدر

فاکتورهای محیطی

برخی از عناصر زندگی خانوادگی می تواند بر استعداد فرد نسبت به اختلالات سوء مصرف مواد تأثیر بگذارد. این خطر با بزرگ شدن با کمبود حمایت والدین و داشتن اقوام با مشکلات سوء مصرف مواد افزایش می یابد. سوء استفاده عاطفی، جسمی یا جنسی، خطر ابتلای فرد به سوء مصرف مواد را افزایش می دهد، همچنین کیفیت پایین رابطه بین فرزند و والدین نیز افزایش می یابد. یکی دیگر از عوامل محیطی، سهولت دسترسی است. دسترسی آسان به مواد، به عنوان مثال الکل، خطر ایجاد یک رابطه معمولی با الکل را افزایش می دهد که می تواند به اعتیاد تبدیل شود. افراد به شدت تحت تأثیر حلقه‌های اجتماعی خود هستند و قرار گرفتن در اطراف همسالان «تأثیر بد» که از مواد سوء استفاده می‌کنند، خطر ابتلا به اعتیاد را افزایش می‌دهد.

عوامل اپی ژنتیک

اپی ژنتیک به روش هایی اشاره دارد که در آن محیط و تربیت ما ممکن است بر شیوه “بیان” ژن های ما تأثیر بگذارد، به این ترتیب آنها در رفتار و نتایج واقعی ظاهر می شوند. ممکن است دو نفر دقیقاً همان ژن را داشته باشند، اما در یکی آن ژن با کیفیتی خاص، مانند ابتلا به اعتیاد ظاهر می شود، در حالی که در دیگری این گونه نیست. دانشمندان این حوزه تحقیقاتی را اپی ژنتیک می نامند و در سال های اخیر علاقه زیادی به این موضوع وجود داشته است که چگونه مطالعه اپی ژنتیک می تواند درک ما از اعتیاد را بهبود بخشد. به طرز شگفت انگیزی، برخی تحقیقات نشان داده اند که اپی ژنتیک حتی می تواند به فرزندان منتقل شود و بر رفتار فرزندان ما تأثیر بگذارد. این نشان می دهد که مطالعه اپی ژنتیک چقدر برای درک ما از رفتار انسان و به طور خاص اعتیاد اساسی است.

بیشتر بخوانید: چگونه بر اعتیاد غلبه کنیم

روانشناسی

روانشناسی اغلب به دنبال «مطالعات دوقلو» است تا نقش ژنتیک را در درک یک صفت یا رفتار خاص درک کند. این به این دلیل است که دوقلوهای همسان حامل DNA یکسانی هستند، اما ممکن است در معرض عوامل محیطی متفاوتی قرار بگیرند، مثلاً اگر در بدو تولد از هم جدا شده باشند، و مطالعه این موضوع به روانشناسان اجازه می دهد تا در مورد روش هایی که یک ژن می تواند متفاوت بیان شود، نتیجه گیری کنند. یا اینکه چگونه عوامل محیطی مختلف می توانند بر روی اطلاعات ژنتیکی عمل کنند. در زمینه اعتیاد، دانشمندان اپی ژنتیک دریافته اند که سوء استفاده از مواد در واقع می تواند DNA فرد را تغییر دهد.

یک مطالعه نشان داد که مصرف زیاد کوکائین DNA نحوه عملکرد مرکز پاداش مغز را شکل می دهد. یک مطالعه مهم نشان داد که ممکن است بتوان این تغییرات اپی ژنتیک را از طریق دارو تغییر داد. در حالی که DNA خود را نمی توان تغییر داد DNA از والدین شما به ارث می رسد و به فرزندان شما منتقل می شود. اپی ژنتیک به روش هایی اشاره دارد که در آن ژن ها “روشن و خاموش می شوند”. آنها دریافتند که می توانند از درمان های اپی ژنتیک برای معکوس کردن تغییراتی که در نتیجه مصرف زیاد کوکائین رخ داده است استفاده کنند، در واقع مغز را به حالت قبل از مصرف زیاد کوکائین برگردانند.

بیشتر بخوانید: هر آنچه باید درباره اعتیاد بدانید

چگونه از اعتیاد جلوگیری کنیم

در این مرحله، اجبار همه چیز را فرا می گیرد. فرد دیگر از آن ماده یا رفتاری که به آن عادت کرده بود، لذت نمی برد. با این حال آنها همچنان میل به لذتی دارند که مغز اکنون با آن ماده یا فعالیت خاص مرتبط است. رفتار فرد ممکن است با مصرف بیشتر و بیشتر ماده، بی‌احتیاطی‌تر شود، یا بیشتر و بیشتر درگیر فعالیت‌هایی می‌شود که «بالا» اصلی را ایجاد می‌کند، و ناامیدانه تلاش می‌کند تا به احساسی که در ابتدای شروع به کار داشتند، برگردند. با این حال، این هرگز امکان پذیر نخواهد بود، زیرا مغز ساختار خود را تغییر داده است تا به طور متفاوتی با دوپامین کنار بیاید. در نتیجه، فرد ممکن است شروع به آزمایش با مواد مختلف یا رفتارهای متفاوت کند و سعی کند به همان حالت لذت قبلی برسد.

هزینه اعتیاد برای خانواده و جامعه

هزینه های اعتیاد متعدد و پیچیده است. در سطح مالی، هزینه ها می توانند به روش های مختلفی انباشته شوند. هزینه های حفظ یک عادت می تواند بی حد و حصر باشد و هر چه فرد در اعتیاد ریشه دوانده باشد، ارزش های او برای سازگاری با اعتیاد تغییر می کند، به طوری که پس انداز و سایر اولویت ها دیگر به اندازه ارضای هوس مهم نیست. علاوه بر این، اعتیاد می‌تواند زندگی افراد را به حدی تحت الشعاع قرار دهد که نتواند به شغل خود ادامه دهد و باعث فشار مالی بیشتر شود.

در سطح عاطفی، اعتیاد می‌تواند به قیمت رابطه فرد با خانواده‌اش تمام شود، خانواده‌ای که می‌توانند برای مدیریت عوارض عاطفی ناشی از اعتیاد تلاش کنند. کودکانی که با والدینی بزرگ می‌شوند که با اعتیاد دست و پنجه نرم می‌کنند، احتمال بیشتری دارد که خودشان رنج ببرند.

بیشتر بخوانید: ترک مواد مخدر

کلینیک تخصصی ترک اعتیاد و درمان اعتیاد به روش سم زدایی و روان درمانی و ترک مواد مخدر در کرج و تهران

کلینیک تخصصی ترک اعتیاد اکسیر پاکی و درمان و ترک اعتیاد در کرج و تهران زیر نظر مستقیم پزشک متخصص و با روش های کاملا علمی مطابق با سم زدایی و روان درمانی وسوسه میباشد و همچنین دارای روش درمانی اختصاصی ویژه ی هر بیمار با بیش از 25 سال سابقه درخشان فعالیت در استان البرز میباشد

و مفتخر است که با تکیه بر روش های کاملا علمی و بدون کمترین احساس درد و خماری و تنها ظرف 3 روز تا یک هفته، اقدام به ترک انواع مخدر و داروهای اعتیاد آور می نماید. جهت هرگونه مشاوره درباره ترک اعتیاد و درمان اعتیاد به روش سم زدایی و روان درمانی و ترک مواد مخدر در کرج و تهران میتوانید با کارشناسان مرکز ترک اعتیاد اکسیر پاکی تماس بگیرید

شماره تماس کلینیک ترک اعتیاد و مواد مخدر در کرج : 02632242647

شماره همراه : 09353242647

آدرس کلینیک تخصصی ترک اعتیاد ترک اکسیر پاکی : کرج.خیابان مظاهری به سمت میدان شهدا, جنب قنادی گلستان , نبش کوچه احمدی –

ترک مواد مخدر  و سم زدایی در تهران  – روان درمانی – روان درمانی در کرج – کلینیک ترک مواد مخدر 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *