رفتار اعتیاد آور - کلینیک تخصصی ترک اعتیاد - درمان اعتیاد - سم زدایی - ترک مواد مخدر در کرج و تهران - شماره تماس: 02632242647

در این مطلب از سایت کلینیک ترک اعتیاد اکسیر پاکی تصمیم داریم برای شما رفتار اعتیاد آور را توضیح دهیم. جهت هرگونه مشاوره درباره ترک اعتیاد و درمان اعتیاد به روش سم زدایی و روان درمانی و ترک مواد مخدر در کرج و تهران میتوانید با کارشناسان کلینیک تخصصی ترک اعتیاد تماس بگیرید.

رفتار اعتیاد آور توضیح داده شده است

این صفحه به رفتارهای اعتیادآور، انواع رفتارهای اعتیادآور و دلایل اعتیادآور بودن برخی رفتارها می پردازد. تصور می‌شود که اعتیاد می‌تواند ناشی از قرار گرفتن مکرر در معرض یک ماده یا محرک‌های پاداش باشد. دوپامین انتقال دهنده عصبی مسئول پاداش و انگیزه، تصور می شود که نقش اصلی در اعتیاد دارد . بنابراین، رفتارهای اعتیادآور را می توان شناسایی کرد که از طریق آنها چنین رفتارهایی بر مسیرهای دوپامینرژیک در مغز تأثیر می گذارد . رفتارهای اعتیاد آور یک نهاد متمایز از اجبار است که به عنوان اعمالی تعریف می شود که لزوماً به نتایج رضایت بخش یا لذت بخشی منجر نمی شود.

رفتار اعتیاد آور چیست؟

هنگامی که فردی به طور مداوم درگیر فعالیت هایی می شود که برای سلامت جسمی، روانی یا اجتماعی او مضر یا مضر است، فرد رفتارهای اعتیادآور از خود نشان می دهد.

بسیاری از فعالیت ها یا رفتارها می توانند منجر به اعتیاد شوند، مانند غذا، مواد مخدر، رابطه جنسی ، قمار، پورنوگرافی، ورزش، مواد مخدر، الکل یا خرید.

اعتیاد همچنین می تواند روانی ، جسمی یا هر دو باشد. اعتیاد فیزیکی شامل موادی مانند هروئین یا کوکائین است .

انواع رفتار اعتیاد آور

رفتارهای اعتیاد آور را می توان به اشکال مختلفی تقسیم کرد، مانند موادی که بر شیمی مغز تأثیر می گذارد و اعتیادهای فرآیندی مانند قمار، سکس و خرید.

بسیاری از مواد به دلیل خاصیت اعتیاد آور خود شناخته شده اند و قرار گرفتن مجدد در معرض این داروها می تواند منجر به اعتیاد شود.

مواد افیونی چه غیرقانونی و چه مبتنی بر نسخه به دلیل شروع سریع اثرات، دارای پتانسیل سوء مصرف هستند.

محرک ها ، از جمله کوکائین و مت آمفتامین، مقادیر قابل توجهی دوپامین را در مدت کوتاهی آزاد می کنند. این تصادف بالا و قابل توجه لذت بخش می تواند افراد را در چرخه ای از سوء استفاده قرار دهد که در نهایت منجر به اعتیاد می شود.

بیشتر بخوانید: تفاوت اعتیاد روانی و جسمی

این آزاد شدن دوپامین منحصر به مواد نیست، و بسیاری از اعتیادهای فرآیندی می توانند بدون حضور دارو منجر به “بالا” شوند.

قمار می تواند یک رفتار بسیار اعتیاد آور با عواقب شدید برای روابط و ثبات مالی باشد. قمار آنلاین در سال‌های اخیر در دسترس‌تر شده است و با افزایش شرط‌بندی موبایل، افراد آسیب‌پذیر می‌توانند در عرض چند ثانیه پول خود را از دست بدهند.

برای معتادان به قمار، هیچ مقدار برنده‌ای نمی‌تواند گرسنگی شدید آن‌ها را برای خرید بیشتر برطرف کند. با گذشت زمان، شرط بندی ها برای تولید همان “بالا” افزایش می یابد. اغلب، معتادان تصمیمات اجباری برای جبران از دست دادن درآمد می گیرند، با این فرض نادرست که آنچه را که از دست داده اند و بیشتر را پس خواهند گرفت.

اشکال دیگر اعتیادهای رفتاری مانند اعتیاد جنسی ، اثرات مشابهی بر مسیرهای پاداش مغز دارند . چنین رفتارهای اعتیاد آور پیامدهای منفی بر زندگی افراد دارد و ممکن است منجر به فعالیت مجرمانه ، مسائل مربوط به روابط و مشکلات مالی قابل توجه شود.

رفتار اعتیاد آور در مقابل اجبار

رفتارهای اعتیادآور پدیده‌های متمایز از اجبار هستند، که رفتارها یا روتین‌هایی هستند که هیچ محرک پاداشی ندارند.

نمونه هایی از رفتارهای اجباری شامل ناخن جویدن و تمیز کردن وسواسی است. اجبارها معمولاً نتیجه کشمکش‌های درونی حول حفظ کنترل هستند. اختلال وسواس فکری و اجباری (OCD) یک اختلال سلامت روان است که بر اساس الگوهای رفتاری مکرر طبقه بندی می شود.
OCD و اعتیاد هر دو رفتار اجباری را به عنوان یک ویژگی اصلی نشان می دهند، تفاوت در این است که اعتیاد حول محرک های پاداش محور است، در حالی که اجبار اینگونه نیستند.

روانشناسی اعتیاد چیست؟

مطالعات و تحقیقات زیادی در مورد مبانی روانشناختی اعتیاد انجام شده است – و همه متخصصان در مورد میزان دقیقی که روانشناسی به جای زیست شناسی باعث ایجاد این بیماری می شود و همچنین در مورد چگونگی تجلی روانشناختی آن پس از ایجاد آن توافق کامل ندارند. . با این حال، در حالی که واضح است که برخی از جنبه‌های آنچه که معمولاً به عنوان «اعتیاد» شناخته می‌شود، ماهیت فیزیولوژیکی دارند تا روان‌شناختی و مکانیسم اصلی زیربنای اکثریت قریب به اتفاق اعتیادهای رفتاری و مواد مخدر، یک مکانیسم بیولوژیکی است، پذیرفته شده است که روان‌شناسی این کار را انجام می‌دهد. نقش کلیدی در چگونگی و چرایی معتاد شدن افراد خاص و به طور بالقوه باقی ماندن آنها ایفا می کند.

روانشناسی اعتیاد مطالعه روانشناختی اعتیاد، علل، اثرات و رویکردهای احتمالی آن برای درمان است. طیف وسیعی از دیدگاه‌های مختلف در مورد وضعیت اعتیاد را می‌توان در جامعه روان‌شناسی یافت، و مدل‌های درمانی بسیار متنوعی برای استفاده در درمان این بیماری ایجاد و اصلاح شده‌اند، که برخی از آنها معمولاً در کنار ارائه روش‌های درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. داروهای خاص رویکرد روان‌شناختی، از جمله روان‌درمانی ، در قلب تقریباً تمام درمان‌های مدرن اعتیاد قرار دارد.

چگونه یک عادت می تواند به اعتیاد تبدیل شود؟

هنگامی که فردی رفتار خاصی را انجام می دهد، هر چه که باشد، مغز او ممکن است به محرکی که توسط آن رفتار نشان داده شده است، با قضاوت «پاداش» بودن آن واکنش نشان دهد: سیستم پاداش مغز او انگیزه تکرار آن رفتار را ایجاد می کند – یا به این دلیل که ذاتاً لذت بخش است یا به این دلیل که به طور بیرونی پاداش دارد – از طریق تولید مواد شیمیایی مانند دوپامین که آنچه را که به عنوان برجستگی انگیزشی شناخته می شود، هدایت می کند.

هرچه فردی بیشتر درگیر یک رفتار پاداش دهنده باشد، بیشتر مشروط می شود که بخواهد آن را تکرار کند تا به احساسات مثبت ایجاد شده توسط دوپامین و سایر مواد شیمیایی دست یابد و حفظ شود – و از احساسات منفی ناشی از کاهش سطح دوپامین در بدن جلوگیری شود. عدم وجود رفتار مورد نظر به این ترتیب، چیزی که ممکن است به عنوان چیزی صرفاً معمولی (از نظر رفتاری معمول) شروع شود، می‌تواند به اعتیاد تبدیل شود، زیرا سیستم پاداش فرد آسیب‌دیده دچار اختلال می‌شود و آنها مجبور می‌شوند رفتار اعتیادآور را تکرار کنند ، تا زمانی که نتوانند به تعادل عصبی شیمیایی دست یابند.

بیشتر بخوانید: ترک مواد مخدر

کلینیک تخصصی ترک اعتیاد و درمان اعتیاد به روش سم زدایی و روان درمانی و ترک مواد مخدر در کرج و تهران

کلینیک تخصصی ترک اعتیاد اکسیر پاکی و درمان و ترک اعتیاد در کرج و تهران زیر نظر مستقیم پزشک متخصص و با روش های کاملا علمی مطابق با سم زدایی و روان درمانی وسوسه میباشد و همچنین دارای روش درمانی اختصاصی ویژه ی هر بیمار با بیش از 25 سال سابقه درخشان فعالیت در استان البرز میباشد

و مفتخر است که با تکیه بر روش های کاملا علمی و بدون کمترین احساس درد و خماری و تنها ظرف 3 روز تا یک هفته، اقدام به ترک انواع مخدر و داروهای اعتیاد آور می نماید. جهت هرگونه مشاوره درباره ترک اعتیاد و درمان اعتیاد به روش سم زدایی و روان درمانی و ترک مواد مخدر در کرج و تهران میتوانید با کارشناسان مرکز ترک اعتیاد اکسیر پاکی تماس بگیرید

شماره تماس کلینیک ترک اعتیاد و مواد مخدر در کرج : 02632242647

شماره همراه : 09353242647

آدرس کلینیک تخصصی ترک اعتیاد ترک اکسیر پاکی : کرج.خیابان مظاهری به سمت میدان شهدا, جنب قنادی گلستان , نبش کوچه احمدی –

ترک مواد مخدر  و سم زدایی در تهران  – روان درمانی – روان درمانی در کرج – کلینیک ترک مواد مخدر 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *