آشنایی با اعتیاد و وابستگی جسمانی - سم زدایی -روان درمانی - کلینیک تخصصی ترک اعتیاد و مواد مخدر در کرج - تماس: 02632242647 - 09353242647

در این مطلب از سایت کلینیک ترک اعتیاد اکسیر پاکی تصمیم داریم برای شما آشنایی با اعتیاد را توضیح دهیم. جهت هرگونه مشاوره درباره ترک اعتیاد و درمان اعتیاد به روش سم زدایی و روان درمانی و ترک مواد مخدر در کرج و تهران میتوانید با کارشناسان کلینیک تخصصی ترک اعتیاد تماس بگیرید.

آشنایی با اعتیاد و وابستگی جسمانی

روانشناسی به درک دلایل سلامت عاطفی و روانی زیربنای نوع خاصی از رفتار می پردازد. اگرچه نوروبیولوژی می تواند تا حدی به ما در درک چگونگی اعتیاد کمک کند، اما لزوماً توضیح نمی دهد که چرا ممکن است یک فرد در وهله اول شروع به مصرف مواد کند یا اینکه چرا یک فرد ممکن است بیشتر از دیگری به اعتیاد مبتلا شود. برای درک این موضوع، باید به روانشناسی نگاه کنیم تا ویژگی ها و ویژگی های شخصی را که ممکن است یک فرد را نسبت به دیگری مستعدتر کند، درک کنیم. روانشناسان دریافته‌اند که تکانشگری و ویژگی‌های جستجوی احساسات ممکن است به شدت با آسیب‌پذیری در ابتلا به اعتیاد مرتبط باشد.

همچنین مشخص شده است که افرادی که از پس زمینه تروما یا سوء استفاده می آیند ممکن است بیش از دیگران مستعد ابتلا به اختلال سوء مصرف مواد باشند . این ممکن است به این دلیل باشد که آنها از این ماده برای “خوددرمانی” استفاده می کنند. خوددرمانی به تلاش فرد برای کاهش احساسات دردناک یا سطوح غیرقابل کنترل استرس یا ناراحتی روانی از طریق استفاده از مواد اشاره دارد. در نهایت، به خوبی ثابت شده است که ارتباط قوی بین مشکلات اعتیاد «همبود» (به معنای همزمان رخ دادن) و مسائل سلامت روان وجود دارد. این دو ممکن است به شیوه ای چرخه ای به هم مرتبط شوند به طوری که یک مشکل ممکن است دیگری را تشدید کند و یک “مارپیچ رو به پایین” ایجاد کند. این در تنظیمات پزشکی به عنوان ” شناخته می شودتشخیص دوگانه ‘ و نیاز به گزینه های درمانی مختلف به درمان اعتیاد به تنهایی.

آشنایی با اعتیاد و وابستگی جسمانی

روانشناسی رفتاری به دو حالت متضاد کنترل می پردازد که می تواند بر نحوه درگیر شدن فرد با مواد یا فعالیت های اعتیادآور تأثیر بگذارد.

بیشتر بخوانید: ترک موادهای مخدر

این ها به عنوان کنترل محرک و کنترل شناختی شناخته می شوند:

کنترل رفتار محرک:

به روشی اشاره دارد که مغز محرک های خاص را با لذت مرتبط می کند و درمانی که از رویکرد کنترل محرک استفاده می کند به دنبال درک نوع محرک هایی است که فرد با اعتیاد خود مرتبط می کند. به عنوان مثال، ممکن است یک مکان خاص باعث هوس شدید شود، در این صورت کار به فرد کمک می کند تا برنامه ها و استراتژی هایی برای جلوگیری از رفتن به آن مکان ایجاد کند.

کنترل شناختی رفتار:

به مکانیسم های شناختی برای کنترل رفتار برای اجتناب از ماده یا فعالیتی که آنها به آن معتاد هستند اشاره دارد.

مشخص شده است که اقدامات کنترل شناختی در افراد مبتلا به اعتیاد مختل می شود. شناخت درمانی مهارت های شناختی لازم برای مدیریت زندگی با اعتیاد را آموزش می دهد و بر آن بنا می شود.

اختلالات همزمان: مسائل مربوط به سلامت روان و اعتیاد

همبودی به این واقعیت اشاره دارد که دو حالت می توانند همزمان وجود داشته باشند، در حالی که از اشاره به هر یک به طور خاص به عنوان علت دیگری اجتناب می شود. رابطه بین سلامت روان و سوء مصرف مواد پیچیده و مرتبط است. استفاده از مواد می تواند منجر به تشدید علائم سلامت روان شود، برای مثال مصرف حشیش می تواند با علائم روان پریشی (تجربه توهم یا هذیان) مرتبط باشد.

علاوه بر این، برخی از افرادی که علائم یک اختلال سلامت روان را تجربه می کنند ممکن است از موادی برای «خوددرمانی» (مدیریت حالات روانی منفی خود از طریق استفاده از موادی مانند مواد مخدر یا الکل ) استفاده کنند که ممکن است به نوبه خود علائم سلامت روانی ضعیف را افزایش دهد. این امر به ویژه برای افرادی که از تروما رنج می برند، به عنوان مثال از سوء استفاده در دوران کودکی یا اختلال استرس پس از سانحه، مرتبط است. شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه اعتیاد و مسائل مربوط به سلامت روان ممکن است از همان علل ریشه ای مانند استعداد ژنتیکی یا آسیب های دوران کودکی نشات بگیرد.

بیشتر بخوانید: چگونه بر اعتیاد غلبه کنیم

چگونه سوء مصرف مواد بر خلق و خوی شما تأثیر می گذارد

یکی از جنبه‌های پیچیده‌تر اختلال سوء مصرف مواد ، روشی است که مغز شما را بازسازی می‌کند. پس از شروع اعتیاد، فرد باید با تأثیرات خلقی که در نتیجه خود ماده رخ می دهد، از جمله اوج و فرود «بالا آمدن» و «پایین آمدن» از مواد مخدر، پرخاشگری یا افسردگی ناشی از آن مقابله کند . مصرف الکل، روان پریشی و پارانویا ناشی از حشیش و غیره. سپس اثرات ترک وجود دارد – یعنی اثرات فیزیولوژیکی و روانی عدم وجود ماده. فردی که از کناره گیری رنج می برد ممکن است بسیار آشفته یا حتی پرخاشگر به نظر برسد و ممکن است مشغول و ناراضی به نظر برسد. در نهایت، تغییرات در ساختار مغز به این معنی است که زندگی روزمره کمتر احساس لذت می کند، به این معنی که فعالیت های روزانه می تواند “بیهوده”، بی اهمیت و دشوار باشد.

علائم و نشانه های اعتیاد

نشانه اصلی مبنی بر اینکه فردی دچار اعتیاد شده است، شواهدی است مبنی بر اینکه او به طور منظم از یک ماده خاص استفاده می کند یا رفتار خاصی را به طور منظم انجام می دهد، علیرغم این واقعیت که انجام این کار باعث ایجاد نوعی اختلال می شود، خواه فیزیولوژیکی، روانی یا مضر باشد.

زندگی فرد به نوعی به طور کلی هنگام تشخیص اعتیاد، حداقل دو مورد از علائم و نشانه‌های زیر علاوه بر اصلی‌ترین و بارزترین نشانه وجود استفاده مکرر از آن ماده یا رفتار ضروری است:

  • استفاده از این ماده در مقادیر بیشتر یا در مدت زمان طولانی تری که در ابتدا در نظر گرفته شده بود ادامه می یابد.
  • فرد تمایل خود را برای کاهش یا توقف درگیر شدن با ماده یا رفتار ابراز می کند، اما احساس می کند قادر به انجام آن نیست.
  • استفاده از ماده یا فعالیت، یا بهبودی پس از استفاده از آن، شروع به گرفتن مقدار قابل توجهی از زمان فرد می کند.
  • فرد با میل یا ولع بسیار شدید برای استفاده از ماده یا رفتار دست و پنجه نرم می کند.

بیشتر بخوانید: ترک مواد مخدر

کلینیک تخصصی ترک اعتیاد و درمان اعتیاد به روش سم زدایی و روان درمانی و ترک مواد مخدر در کرج و تهران

کلینیک تخصصی ترک اعتیاد اکسیر پاکی و درمان و ترک اعتیاد در کرج و تهران زیر نظر مستقیم پزشک متخصص و با روش های کاملا علمی مطابق با سم زدایی و روان درمانی وسوسه میباشد و همچنین دارای روش درمانی اختصاصی ویژه ی هر بیمار با بیش از 25 سال سابقه درخشان فعالیت در استان البرز میباشد

و مفتخر است که با تکیه بر روش های کاملا علمی و بدون کمترین احساس درد و خماری و تنها ظرف 3 روز تا یک هفته، اقدام به ترک انواع مخدر و داروهای اعتیاد آور می نماید. جهت هرگونه مشاوره درباره ترک اعتیاد و درمان اعتیاد به روش سم زدایی و روان درمانی و ترک مواد مخدر در کرج و تهران میتوانید با کارشناسان مرکز ترک اعتیاد اکسیر پاکی تماس بگیرید

شماره تماس کلینیک ترک اعتیاد و مواد مخدر در کرج : 02632242647

شماره همراه : 09353242647

آدرس کلینیک تخصصی ترک اعتیاد ترک اکسیر پاکی : کرج.خیابان مظاهری به سمت میدان شهدا, جنب قنادی گلستان , نبش کوچه احمدی –

ترک مواد مخدر  و سم زدایی در تهران  – روان درمانی – روان درمانی در کرج – کلینیک ترک مواد مخدر 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *