افسردگی بعد از نوشیدن الکل - ترک مواد مخدر در کرج -کلینیک تخصصی ترک اعتیاد - ترک اعتیاد در کرج - تماس: 02632242647 - 09353242647

Unhappy man sitting in bar with glass of beer on table


در این مطلب از سایت کلینیک ترک اعتیاد اکسیر پاکی تصمیم داریم برای شما چه چیزی باعث افسردگی بعد از نوشیدن الکل می شود را توضیح دهیم. جهت هرگونه مشاوره درباره ترک اعتیاد و درمان اعتیاد به روش سم زدایی و روان درمانی و ترک مواد مخدر در کرج و تهران میتوانید با کارشناسان کلینیک تخصصی ترک اعتیاد تماس بگیرید.

چه چیزی باعث افسردگی بعد از نوشیدن الکل می شود؟

نوشیدن الکل مشکلات زیادی را برای بسیاری از افراد کاهش می دهد. از اضطراب اجتماعی گرفته تا کاهش استرس، نوشیدنی های الکلی به یک راه حل تبدیل شده اند. هنگامی که اثرات الکل از بین رفت، فرد با شیمی مغز نامتعادل باقی می ماند که به احساس حقارت کمک می کند. بنابراین، اگر به طور منظم الکل می نوشید، افسردگی روز بعد خارج از حد معمول نیست.

الکل و شیمی مغز

الکل اثرات فوری و دراز مدتی بر روی شیمی مغز افراد دارد . تأثیر فوری مصرف الکل معمولاً مثبت است. این به دلیل سیل مواد شیمیایی عصبی “احساس خوب” است که الکل آزاد می کند، مانند دوپامین، گابا و اندورفین های مختلف. این کوکتل شیمیایی خلق و خو را بالا می برد و باعث آرامش می شود، حداقل در ابتدا.

با گذشت زمان، هر چه بیشتر از الکل استفاده شود، این اثرات رقیق تر می شوند. این بدان معناست که مصرف کنندگان معمولی الکل آنقدر از عجله احساس خوبی برخوردار نمی شوند و بسیاری در حالی که سعی می کنند دوباره آن را بدست آورند، مقدار نوشیدنی خود را افزایش می دهند. تعقیب این وزوز الکل بخشی از آن چیزی است که منجر به اثرات منفی واضحی مانند افسردگی پس از نوشیدن می شود.

با توجه به اثرات طولانی مدت، زمانی که مغز به طور مداوم در معرض الکل قرار می گیرد، با تغییر ساختار شیمیایی مغز، اثرات الکل را تطبیق می دهد. به عنوان مثال، از آنجایی که الکل دوپامین و گابا را افزایش می دهد، مغز کمتر از این مواد شیمیایی تولید میکند تا حضور الکل را جبران کند. بنابراین، زمانی که الکل در بدن وجود ندارد، سطح پایین تری از این مواد شیمیایی عصبی مهم در فرد باقی می ماند. و هنگامی که الکل به طور کامل قطع شود، اضطراب و افسردگی پس از نوشیدن می تواند طولانی مدت باشد تا زمانی که مغز خود را ترمیم کند.

دلایل دیگر برای اینکه پس از نوشیدن الکل احساس افسردگی می کنید

یکی از دلایلی که بعد از نوشیدن الکل احساس افسردگی می کنید این است که الکل ترکیب شیمیایی مغز را تغییر می دهد که منجر به کاهش خلق و خو می شود. با این حال، دلایل دیگری وجود دارد که افراد پس از نوشیدن الکل احساس افسردگی میکنند.

الکل احساسات را تقویت می کند.

اگر قبلاً افسرده، تحریک شده یا مضطرب هستید، الکل می تواند این احساسات را بدتر کند. در واقع، اضطراب و افسردگی چند روز پس از نوشیدن الکل غیرعادی نیست. در این موارد، تلاش برای رها شدن منجر به فروپاشی احساسات منفی می شود که افسردگی پس از نوشیدن الکل را تشدید می کند.

نوشیدن الکل خواب با کیفیت را از شما سلب می کند.

خواب باکیفیت یکی از مهم ترین مولفه های تندرستی است. در واقع، کمبود خواب به تنهایی با افسردگی مرتبط است. نوشیدن الکل ممکن است به شما کمک کند سریعتر بخوابید، اما همچنین خواب REM را مختل می کند، که زمانی است که بدن بیشتر ترمیم و شارژ می شود. به همین دلیل است که علیرغم یک خواب کامل شبانه، احساس خستگی بعد از نوشیدن الکل رایج است.

استفاده از الکل برای حمایت، چرخه ای از مکانیسم های مقابله ای ناسالم را ایجاد می کند.

استفاده منظم از الکل به عنوان یک عصا عاطفی منجر به تحمل اثرات الکل و تشویق به نوشیدن سنگین تر می شود. این چرخه می تواند منجر به وابستگی و اعتیاد شود که هر دو با کاهش سلامت روان مرتبط هستند.

برای جلوگیری از احساس افسردگی پس از نوشیدن، موارد نوشیدن و مصرف الکل را به حداقل برسانید. اگر قصد نوشیدن دارید، حتماً یک وعده غذایی بخورید و در حین نوشیدن آب بنوشید، که تأثیر الکل بر بدن شما را کاهش می دهد.

افسردگی پس از ترک الکل

اضطراب و افسردگی نیز ممکن است پس از اینکه فردی نوشیدنی را برای همیشه ترک کرد ظاهر شود. این دوباره به تلاش مغز برای سازگاری با حضور الکل با تغییر شیمی مغز نسبت داده می شود. پس از افزایش مصنوعی دوپامین، سروتونین و سایر مواد شیمیایی مفید مغز با مصرف الکل، منطقی است که فقدان الکل به احساس پستی تبدیل شود. با این حال، مغز قدرتمند است و تا حدودی می تواند خود را ترمیم کند. صبر کلیدی است و یافتن یک مشاور سلامت روان که بتواند شما را از طریق احساسات بزرگ بهبودی الکل راهنمایی کند، به شدت توصیه می شود.

وقتی افسردگی بیشتر از اثرات الکل است

احساس ناراحتی پس از نوشیدن الکل یکی از عوارض جانبی واقعی مصرف الکل است. با این حال، گاهی اوقات یک اختلال افسردگی واقعی مقصر است. در این موارد، الکل فقط مشکل را بدتر می کند. اگر هر یک از علائم زیر را برای چند هفته یا بیشتر تجربه کرده اید، ممکن است از نظر بالینی افسرده باشید:

  • انرژی کاهش یافته است
  • مشکلات خواب
  • تغییرات در اشتها
  • بی علاقگی به فعالیت هایی که قبلاً از آنها لذت می بردید
  • احساس ناامیدی
  • افکار خودآزاری یا خودکشی

اگر هر یک از این علائم را دارید، مطمئن باشید افسردگی بسیار شایع است و می تواند هر کسی را تحت تاثیر قرار دهد. با این حال، اکثر افسردگی ها معمولاً به خودی خود فروکش نمی کنند. خوشبختانه، اختلالات افسردگی به خوبی به درمان پاسخ می دهند.

بیشتر بخوانید: ترک مواد مخدر

کلینیک تخصصی ترک اعتیاد و درمان اعتیاد به روش سم زدایی و روان درمانی و ترک مواد مخدر در کرج و تهران

کلینیک تخصصی ترک اعتیاد اکسیر پاکی و درمان و ترک اعتیاد در کرج و تهران زیر نظر مستقیم پزشک متخصص و با روش های کاملا علمی مطابق با سم زدایی و روان درمانی وسوسه میباشد و همچنین دارای روش درمانی اختصاصی ویژه ی هر بیمار با بیش از 25 سال سابقه درخشان فعالیت در استان البرز میباشد

و مفتخر است که با تکیه بر روش های کاملا علمی و بدون کمترین احساس درد و خماری و تنها ظرف 3 روز تا یک هفته، اقدام به ترک انواع مخدر و داروهای اعتیاد آور می نماید. جهت هرگونه مشاوره درباره ترک اعتیاد و درمان اعتیاد به روش سم زدایی و روان درمانی و ترک مواد مخدر در کرج و تهران میتوانید با کارشناسان مرکز ترک اعتیاد اکسیر پاکی تماس بگیرید

شماره تماس کلینیک ترک اعتیاد و مواد مخدر در کرج : 02632242647

شماره همراه : 09353242647

آدرس کلینیک تخصصی ترک اعتیاد ترک اکسیر پاکی : کرج.خیابان مظاهری به سمت میدان شهدا, جنب قنادی گلستان , نبش کوچه احمدی –

ترک مواد مخدر  و سم زدایی در تهران  – روان درمانی – روان درمانی در کرج – کلینیک ترک مواد مخدر 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *