الکل مضرترین دارو - ترک مواد مخدر در کرج -کلینیک تخصصی ترک اعتیاد - ترک اعتیاد در کرج - تماس: 02632242647 - 09353242647

در این مطلب از سایت کلینیک ترک اعتیاد اکسیر پاکی تصمیم داریم برای شما چرا الکل مضرترین دارو است را توضیح دهیم. جهت هرگونه مشاوره درباره ترک اعتیاد و درمان اعتیاد به روش سم زدایی و روان درمانی و ترک مواد مخدر در کرج و تهران میتوانید با کارشناسان کلینیک تخصصی ترک اعتیاد تماس بگیرید

چرا الکل مضرترین دارو است؟

مضرترین دارو چیست؟ بسیاری از مردم پاسخ این سوال را هروئین یا متامفتامین ها فرض می کنند. در حالی که این مواد بدون شک خطرناک هستند، الکل مضرترین دارو محسوب می شود. اما چرا این ماده قانونی اینقدر پتانسیل خطرناک بودن را دارد؟

الکل متفاوت از خطرناک ترین مواد مخدر دیگر در نظر گرفته می شود. به عنوان یک ماده قانونی، به نظر نمی رسد الکل در رادار اکثر مردم یک ماده مخدر باشد. نوشیدن از نظر اجتماعی قابل قبول است و اغلب فریبنده است. با نگرش اجتماعی پذیرفته شده و موقعیت قانونی، الکل را می توان به اشتباه به عنوان بی ضرر در نظر گرفت. این رویکرد می تواند استفاده از الکل را آسان تر کند.

چرا الکل بسیار مضر است

عوامل متعددی وجود دارد که الکل را به خطرناک ترین دارو تبدیل می کند، از جمله:

1. وابستگی

وابستگی به الکل یک وضعیت خطرناک است که زمانی ایجاد می شود که فرد به طور معمول از این ماده استفاده کند. نوشیدن الکل به این معنا نیست که فرد دچار مشکل مصرف مواد یا اعتیاد می شود. اما، با توجه به اینکه الکل به راحتی در دسترس است و از نظر اجتماعی قابل قبول است، تشخیص علائمی که نشان می دهد در حال تبدیل شدن به یک مشکل است دشوار است.

نوشیدن اجتماعی اولین عامل ایجاد وابستگی برای بسیاری از افراد است. شاید شما فقط در مهمانی ها در مشروبات الکلی شرکت می کنید، اما این می تواند تا آخر هفته پیشرفت کند. با گذشت زمان، قرار دادن الکل در موقعیت های مختلف بسیار آسان می شود. به جای صرف مهمانی ها یا اجتماعات، ممکن است تصمیم بگیرید که به چند نوشیدنی برای استراحت بعد از کار یا کمک به مدیریت احساس خود نیاز دارید.

با پیشرفت این مسیر، الکل می تواند در زندگی روزمره شما اختلال ایجاد کند و بر روابط و شغل شما تأثیر بگذارد. در این مرحله قطعا الکل به یک مشکل تبدیل شده است. شخصی در این مرحله ممکن است این موضوع را تشخیص دهد یا نشناسد. اگر آنها می دانند که این یک مشکل است اما نمی توانند متوقف شوند، به الکل وابسته شده اند.

با گذشت زمان کافی، ترک نوشیدن بدون کمک می تواند خطرناک باشد. وابستگی به الکل به دلیل اثراتی که بر شما و اطرافیانتان می گذارد مضر است و به طور بالقوه خطرناک است زیرا ممکن است نتوانید به تنهایی نوشیدن الکل را ترک کنید. ممکن است لازم باشد که تحت نظارت پزشکی کنار گذاشته شوید.

2. اختلال در قضاوت

بسیاری از مردم به دلیل اثرات آن، مانند کاهش مهار، الکل مصرف می کنند. الکل بر مواد شیمیایی موجود در مغز تأثیر می گذارد و پیام هایی را ارسال می کند که تکانشگری را افزایش می دهد. این پیام ها و احساسات شیمیایی می توانند رفتار و مهارت های قضاوت شما را تغییر دهند.

حتی مقدار کمی الکل می تواند شروع به اختلال در قضاوت شما کند. با محتوای الکل خون (BAC) 0.02 ، فردی که الکل مصرف می‌کند تغییری در خلق و خوی خود احساس می‌کند، مقداری گرما در بدن خود احساس می‌کند و قضاوتش تغییر می‌کند. با افزایش آن BAC، توانایی استدلال و مدیریت رفتار بدتر می شود.

تا زمانی که BAC به 0.08 برسد، فرد تحت تأثیر الکل مشکلاتی در هماهنگی عضلات، گفتار نامفهوم و اختلال بینایی خواهد داشت. قضاوت آنها و همچنین خودکنترلی و حافظه آنها به طور قابل توجهی مختل می شود.

نوشیدن تا این مرحله می تواند مستقیماً منجر به تصمیمات ضعیفی شود که به شما و دیگران آسیب می رساند. این آسیب ممکن است حداقل باشد، مانند گفتن چیزهای آزاردهنده، یا شدید باشد، مانند پشت فرمان ماشین. استفاده منظم از الکل تا حد مسمومیت با قضاوت تغییر یافته می تواند باعث آسیب قابل توجه و مکرر شود.

3. اثرات سلامتی

اثرات کوتاه مدت و بلند مدت الکل بر سلامتی به خوبی مستند شده است. در کوتاه مدت، مصرف الکل می‌تواند خطر آسیب‌ها و حوادثی مانند تصادف یا سقوط، رفتار خشونت‌آمیز، رفتار جنسی پرخطر و مسمومیت با الکل را افزایش دهد.

وقتی نوشیدن زیاد الکل به اعتیاد تبدیل می شود، خطر عوارض طولانی مدت سلامتی مطرح می شود. الکل می تواند باعث:

آسیب کبدی:

نوشیدن زیاد الکل می تواند به مرور زمان به کبد آسیب جدی وارد کند. فرد معتاد به الکل ممکن است به سیروز یا حتی نارسایی کبدی مبتلا شود.

افزایش خطر ابتلا به برخی سرطان ها:

نوشیدن زیاد الکل می تواند خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان مانند سرطان سینه و سرطان کبد را افزایش دهد.

بیماری قلبی:

مصرف الکل می تواند منجر به عوارضی مانند فشار خون بالا، سکته مغزی و حتی نارسایی قلبی شود.

مشکلات حافظه:

اگر مصرف الکل و وابستگی به اندازه کافی شدید شود، می تواند بر حافظه تأثیر بگذارد و حتی منجر به نوعی زوال عقل شود.

مشکلات سلامت روان:

استفاده از مواد برای افرادی که با مشکلات روانی دست و پنجه نرم می کنند رایج است، اما الکل پاسخی برای رسیدگی به مسائلی مانند افسردگی و اضطراب نیست. در واقع، الکل می تواند شرایط سلامت روان را بدتر کند.

4. کاهش امید به زندگی و مرگ و میر

عوامل متعددی در تأثیرگذاری بر طول عمر و مرگ و میر افرادی که از الکل استفاده می کنند، نقش دارند. با قضاوت ضعیف و اختلال در عملکرد حرکتی، بینایی و زمان واکنش، نوشیدن الکل می تواند خطر تجربه نوعی تصادف مرگبار را افزایش دهد. هر چه فردی بیش از حد مشروب بنوشد و در رفتارهای مخاطره آمیز شرکت کند، خطر یک پیامد نامطلوب بیشتر است.

عواقب سلامتی ناشی از مصرف نادرست الکل نیز بر طول عمر تأثیر می گذارد. در کوتاه‌مدت، یک اپیزود نوشیدن سنگین می‌تواند باعث مسمومیت کشنده الکل شود. در یک دوره طولانی تر، مصرف الکل می تواند باعث مشکلات سلامتی مزمن، مانند آسیب کبدی و بیماری قلبی شود.

بیشتر بخوانید: ترک مواد مخدر

کلینیک تخصصی ترک اعتیاد و درمان اعتیاد به روش سم زدایی و روان درمانی و ترک مواد مخدر در کرج و تهران

کلینیک تخصصی ترک اعتیاد اکسیر پاکی و درمان و ترک اعتیاد در کرج و تهران زیر نظر مستقیم پزشک متخصص و با روش های کاملا علمی مطابق با سم زدایی و روان درمانی وسوسه میباشد و همچنین دارای روش درمانی اختصاصی ویژه ی هر بیمار با بیش از 25 سال سابقه درخشان فعالیت در استان البرز میباشد

و مفتخر است که با تکیه بر روش های کاملا علمی و بدون کمترین احساس درد و خماری و تنها ظرف 3 روز تا یک هفته، اقدام به ترک انواع مخدر و داروهای اعتیاد آور می نماید. جهت هرگونه مشاوره درباره ترک اعتیاد و درمان اعتیاد به روش سم زدایی و روان درمانی و ترک مواد مخدر در کرج و تهران میتوانید با کارشناسان مرکز ترک اعتیاد اکسیر پاکی تماس بگیرید

شماره تماس کلینیک ترک اعتیاد و مواد مخدر در کرج : 02632242647

شماره همراه : 09353242647

آدرس کلینیک تخصصی ترک اعتیاد ترک اکسیر پاکی : کرج.خیابان مظاهری به سمت میدان شهدا, جنب قنادی گلستان , نبش کوچه احمدی –

ترک مواد مخدر  و سم زدایی در تهران  – روان درمانی – روان درمانی در کرج – کلینیک ترک مواد مخدر 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *