پاتوفیزیولوژی سمیت یا ترک مواد افیونی - ترک اعتیاد در کرج - کلینیک تخصصی ترک اعتیاد و درمان اعتیاد به روش سم زدایی و ترک مواد مخدر

در این مطلب از سایت کلینیک ترک اعتیاد اکسیر پاکی تصمیم داریم برای شما پاتوفیزیولوژی سمیت یا ترک مواد افیونی را توضیح دهیم. جهت هرگونه مشاوره درباره ترک اعتیاد و درمان اعتیاد به روش سم زدایی و روان درمانی و ترک مواد مخدر در کرج و تهران میتوانید با کارشناسان کلینیک تخصصی ترک اعتیاد تماس بگیرید

3 گیرنده اصلی مواد افیونی وجود دارد: دلتا، کاپا و مو. آنها در سراسر سیستم عصبی مرکزی، اما به ویژه در نواحی و مجاری مرتبط با درک درد رخ می دهند. گیرنده ها نیز در برخی از اعصاب حسی، روی ماست سل ها و در برخی سلول های دستگاه گوارش قرار دارند.

گیرنده های مواد افیونی توسط اندورفین های درون زا تحریک می شوند که به طور کلی باعث ایجاد بی دردی و احساس خوشبختی می شوند. مواد افیونی عمدتاً به عنوان مسکن به صورت درمانی استفاده می شود. اپیوئیدها در فعالیت گیرنده خود متفاوت هستند و برخی (مثلاً بوپرنورفین ) دارای اثرات آگونیستی و آنتاگونیستی هستند. ترکیباتی با فعالیت آنتاگونیست خالص (مانند نالوکسان ، نالترکسون ) در دسترس هستند.

اثرات مزمن

تحمل به مواد افیونی به سرعت و با افزایش نیاز به دوز ایجاد می شود. تحمل به اثرات مختلف مواد افیونی غالباً به طور نابرابر ایجاد می شود.

سندرم ترک مواد افیونی خفیف دپرسیون تنفسی ممکن است با دوزهای بالا رخ دهد و می توان آن را با پادزهرها (مانند نالوکسان) یا لوله گذاری داخل تراشه و تهویه مکانیکی کنترل کرد. ممکن است تنها پس از چند روز استفاده رخ دهد. شدت سندرم با اندازه دوز مواد افیونی و طول مدت وابستگی افزایش می یابد.

اثرات دراز مدت خود مواد افیونی حداقل است. حتی چندین دهه استفاده از متادون از نظر فیزیولوژیکی به خوبی تحمل می شود، اگرچه برخی از مصرف کنندگان طولانی مدت مواد افیونی یبوست مزمن، تعریق بیش از حد، ادم محیطی، خواب آلودگی و کاهش میل جنسی را تجربه می کنند. با این حال، بسیاری از مصرف کنندگان طولانی مدتی که مواد افیونی تزریق می کنند.

بارداری

مصرف مواد افیونی در دوران بارداری می تواند منجر به وابستگی جنین به مواد افیونی شود. داروهای تجویزی نیز ممکن است اثرات نامطلوبی بر روی جنین داشته باشند.

علائم و نشانه های مسمومیت یا ترک مواد مخدر

اثرات حاد

مسمومیت حاد با مواد افیونی با سرخوشی و خواب آلودگی مشخص می شود. اثرات ماست سل (به عنوان مثال، برافروختگی، خارش) شایع است، به ویژه با مرفین . عوارض گوارشی شامل تهوع، استفراغ، کاهش صداهای روده و یبوست است.

مسمومیت یا مصرف بیش از حد

اثر سمی اصلی کاهش سرعت و عمق تنفس است که می تواند به آپنه تبدیل شود. سایر عوارض (به عنوان مثال، ادم ریوی، که معمولاً در عرض چند دقیقه تا چند ساعت پس از مصرف بیش از حد مواد افیونی ایجاد می‌شود) و مرگ عمدتاً ناشی از هیپوکسی است. دانش‌آموزان میوتیک هستند. هذیان، افت فشار خون، برادی کاردی، کاهش دمای بدن و احتباس ادرار نیز ممکن است رخ دهد.

نورمپریدین، متابولیت مپریدین ، با استفاده مکرر (از جمله درمانی) تجمع می یابد. این سیستم عصبی مرکزی را تحریک می کند و ممکن است باعث فعالیت تشنج شود.

سندرم سروتونین سندرم سروتونین سندرم سروتونین یک وضعیت بالقوه تهدید کننده زندگی ناشی از افزایش فعالیت سروتونرژیک سیستم عصبی مرکزی است که معمولاً مربوط به دارو است. علائم ممکن است شامل ذهنی باشدزمانی رخ می دهد که فنتانیل ، مپریدین ، ترامادول ، متادون ، کدئین یا اکسی کدون همزمان با سایر داروهایی که اثرات سروتونرژیک دارند (مانند مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین، مهارکننده های مونوآمین اکسیداز) مصرف شود.

 سندرم سروتونین شامل یک یا چند مورد از موارد زیر است:

  • هیپرتونی

  • لرزش و هیپررفلکسی

  • کلونوس خودبخودی، القایی یا چشمی

  • دیافورز و بی ثباتی اتونومیک

  • تحریک

  • دما 38 درجه به علاوه کلونوس چشمی یا القایی

اگرچه در بین مصرف کنندگان هروئین استنشاقی نادر است، اما لکوانسفالوپاتی اسفنجی شکل گزارش شده است. علائم به زمان تظاهر بستگی دارد و ممکن است بیقراری حرکتی، بی تفاوتی، آتاکسی یا فلج را نشان دهد. علائم ممکن است برطرف شوند یا می توانند به اختلال تنظیم خودکار و مرگ پیشرفت کنند.

برداشت از حساب

سندرم محرومیت از مواد افیونی معمولاً شامل علائم و نشانه های بیش فعالی سیستم عصبی مرکزی است. شروع و طول مدت سندرم به داروی خاص و نیمه عمر آن بستگی دارد. علائم ممکن است تا 4 ساعت پس از آخرین دوز هروئین ظاهر شود، در عرض 48 تا 72 ساعت به اوج خود می رسد و پس از حدود یک هفته فروکش می کند. اضطراب و ولع مصرف دارو با افزایش تعداد تنفس در حالت استراحت ( > 16 تنفس در دقیقه) به دنبال دارد که معمولاً با اسهال، خمیازه کشیدن، اشک ریزش، رینوره، میدریازیس و گرفتگی معده همراه است. بعداً ممکن است پیلوارکشن (گوشت غاز)، لرزش، انقباض عضلانی، تاکی کاردی، فشار خون بالا، تب و لرز، بی اشتهایی، حالت تهوع، استفراغ و اسهال ایجاد شود.

ترک مواد افیونی باعث تب، تشنج یا تغییر وضعیت ذهنی نمی شود. اگرچه ممکن است به طرز ناراحت کننده ای علامت دار باشد، ترک مواد افیونی کشنده نیست.

تشخیص مسمومیت یا ترک مواد افیونی

  • معمولا یک تشخیص بالینی است

تشخیص مصرف مواد افیونی معمولاً به صورت بالینی و گاهی با آزمایش ادرار انجام می شود. تست ممکن است در موارد زیر انجام شود. آزمایشات آزمایشگاهی در صورت نیاز برای شناسایی عوارض مربوط به دارو انجام می شود. سطح دارو معمولا اندازه گیری نمی شود.

درمان مسمومیت یا ترک مواد افیونی

  • درمان حمایتی

  • برای ترک مواد افیونی، گاهی اوقات درمان دارویی (به عنوان مثال، با آگونیست مواد افیونی، آگونیست-آنتاگونیست مواد افیونی، آنتاگونیست مواد افیونی، یا کلونیدین )

مسمومیت یا مصرف بیش از حد

درمان برای حفظ راه هوایی و حمایت از تنفس اولویت اول است.

  • نالوکسون 0.4 میلی گرم تا 2 میلی گرم IV

  • گاهی لوله گذاری داخل تراشه

بیماران مبتلا به تنفس خودبخودی را می توان با یک آنتاگونیست مواد افیونی، به طور معمول نالوکسان 0.4 میلی گرم تا 2 میلی گرم IV (برای کودکان کمتر از 20 کیلوگرم، 0.1 میلی گرم بر کیلوگرم) درمان کرد. نالوکسان فعالیت آگونیستی ندارد و نیمه عمر بسیار کوتاهی دارد. نالوکسان به سرعت بیهوشی و آپنه ناشی از یک اپیوئید را در اکثر بیماران معکوس می کند. اگر دسترسی IV فوراً در دسترس نباشد، تزریق IM، زیر جلدی یا داخل بینی نیز مؤثر است.

بیشتر بخوانید: ترک مواد مخدر

کلینیک تخصصی ترک اعتیاد و درمان اعتیاد به روش سم زدایی و روان درمانی و ترک مواد مخدر در کرج و تهران

کلینیک تخصصی ترک اعتیاد اکسیر پاکی و درمان و ترک اعتیاد در کرج و تهران زیر نظر مستقیم پزشک متخصص و با روش های کاملا علمی مطابق با سم زدایی و روان درمانی وسوسه میباشد و همچنین دارای روش درمانی اختصاصی ویژه ی هر بیمار با بیش از 25 سال سابقه درخشان فعالیت در استان البرز میباشد

و مفتخر است که با تکیه بر روش های کاملا علمی و بدون کمترین احساس درد و خماری و تنها ظرف 3 روز تا یک هفته، اقدام به ترک انواع مخدر و داروهای اعتیاد آور می نماید. جهت هرگونه مشاوره درباره ترک اعتیاد و درمان اعتیاد به روش سم زدایی و روان درمانی و ترک مواد مخدر در کرج و تهران میتوانید با کارشناسان مرکز ترک اعتیاد اکسیر پاکی تماس بگیرید

شماره تماس کلینیک ترک اعتیاد و مواد مخدر در کرج : 02632242647

شماره همراه : 09353242647

آدرس کلینیک تخصصی ترک اعتیاد ترک اکسیر پاکی : کرج.خیابان مظاهری به سمت میدان شهدا, جنب قنادی گلستان , نبش کوچه احمدی –

ترک مواد مخدر  و سم زدایی در تهران  – روان درمانی – روان درمانی در کرج – کلینیک ترک مواد مخدر 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *