هم وابستگی و رفتار اجباری در اعتیاد - روش سم زدایی - کلینیک تخصصی ترک اعتیاد - ترک مواد مخدر در کرج و تهران - شماره تماس: 09353242647

در این مطلب از سایت کلینیک ترک اعتیاد اکسیر پاکی تصمیم داریم برای شما هم وابستگی و رفتار اجباری در اعتیاد را توضیح دهیم. جهت هرگونه مشاوره درباره ترک اعتیاد و درمان اعتیاد به روش سم زدایی و روان درمانی و ترک مواد مخدر در کرج و تهران میتوانید با کارشناسان کلینیک تخصصی ترک اعتیاد تماس بگیرید.

هم وابستگی چیست؟

هم‌وابستگی را می‌توان به عنوان هر رابطه‌ای تعریف کرد که در آن فرد یا افرادی از نظر عاطفی به یک فرد وابسته می‌شوند. اغلب، فرد یا افراد نمی توانند مستقل از فرد مورد نظر که ممکن است به طور مزمن بیمار باشد یا با اعتیاد دست و پنجه نرم کند، عمل کند.

در زمینه اعتیاد، فرد هم‌وابسته از ترس طرد شدن، هر کاری برای خشنود کردن معتاد انجام می‌دهد و در نهایت رفتار معتاد را قادر می‌سازد.

افراد وابسته عزت نفس پایینی دارند و سعی می کنند چیزی فراتر از خودشان پیدا کنند تا احساس بهتری داشته باشند. آنها اغلب خودشان بودن را برایشان دشوار می‌دانند و ممکن است در رفتارهای جستجوی مواد در کنار معتاد شرکت کنند، تا تلاشی برای “تطبیق” داشته باشند.

احساسات و رفتارهای وابسته به هم از نظر درجه متفاوت است. مانند هر بیماری ، از جمله اعتیاد، اگر علائم نادیده گرفته شود، اجباری شده و به مرور زمان تشدید می شود.

بیشتر بدانید: آیا اعتیاد یک بیماری روانی است؟

علائم و نشانه های هم وابستگی

شخصیت‌های وابسته از الگوهای رفتاری پیروی می‌کنند که مشکل‌ساز هستند و مانع سلامت عاطفی و توانایی فرد برای یافتن روابط رضایت‌بخش می‌شوند.

نشانه‌های هم‌وابستگی شامل مراقبت شدید، مدیریت، و مشغولیت به افراد و چیزهای خارج از خود است.

از جمله مشکلات متعدد در رابطه با همبستگی، توانمندسازی غیرعمدی رفتار یک معتاد است.

در تلاش برای نشان دادن عشق خود با “کمک” به شریک زندگی خود، می توانید او را از جستجوی درمان مورد نیاز برای هوشیار شدن باز دارید.

این ممکن است خود را به اشکال مختلف نشان دهد، مانند تهیه مواد مخدر یا الکل از طرف معتاد، یا کم اهمیت جلوه دادن جدیت رفتار معتاد.

هم‌وابسته می‌تواند رفتار یک معتاد را با سرپوش گذاشتن یا بهانه‌تراشی از طرف معتاد، یا با مشارکت در مصرف مواد مخدر برای «تطبیق»، فعال کند.

شریک وابسته ممکن است تحت این فرض غلط باشد که نشان دادن محبت از این طریق می تواند به معتاد کمک کند. در نهایت، معتاد به فرد متکی است و هیچ انگیزه ای برای ترک چنین رفتارهایی ندارد.

خطرات یک رابطه همبستگی

خطرات یک رابطه وابسته دو جانبه است. معتاد بعید است رفتارهای اعتیادآور را برطرف کند و هیچ انگیزه ای برای درمان ندارد . فرد همبسته بعید است مسائل ریشه دار خود را در مورد احساس هویت خود حل کند.

افراد وابسته بیشتر در معرض خطر آزار جسمی و عاطفی قرار دارند ، و برای پوشاندن علائم یا کبودی‌ها تلاش زیادی می‌کنند. با توجه به ماهیت اعتیاد، افراد وابسته بیشتر احتمال دارد از طرف معتاد به رفتارهای مخاطره آمیزی دستکاری شوند، که می تواند منجر به ایجاد اعتیاد یا محکومیت های جنایی شود .

از سوی دیگر، فرد معتاد انگیزه ای برای درمان ندارد و این امر معتاد را در معرض خطر جدی عوارض سلامتی، وابستگی به مواد مخدر یا الکل ، مصرف بیش از حد و حتی مرگ قرار می دهد.

روابط وابسته به هم که شامل کودکان می شود به ویژه آسیب رسان است. کودکانی که توسط والدین الکلی بزرگ شده اند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به اعتیاد و مشکلات سلامت روانی از جمله خود وابستگی مشترک هستند.

بیشتر بدانید: آشنایی با اعتیاد و وابستگی جسمانی

رفتار اجباری چیست؟

فردی که تحت تأثیر رفتارهای اجباری قرار می گیرد در الگوی اعمال یا تفکری است که خروج از آن دشوار است. این می تواند هر چیزی از خرید تا ورزش باشد. همچنین رفتارهای اجباری وجود دارد که بر روی بدن تمرکز می کنند، مانند کشیدن مو یا برداشتن پوست. علاوه بر اینها، فعالیت‌های ساده‌تر و کمتر قابل توجه‌تری وجود دارد که می‌توان آن‌ها را اجباری در نظر گرفت، مانند بررسی و بررسی مجدد چیزهای اطراف خانه. هر رفتاری پتانسیل تبدیل شدن به اجبار را دارد.

کسانی که از رفتارهای اجباری رنج می برند در اقداماتی برای تسکین یک اضطراب زمینه ای شرکت می کنند . این رفتار باعث شادی طولانی مدت نمی شود، در عوض فقط تسکین موقت می دهد. در بیشتر موارد، رفتارها جزئی هستند، اما در موارد شدید می توانند بر زندگی کاری یا خانگی فرد تأثیر بگذارند.

رفتار اجباری و اعتیاد

در حالی که بسیاری از موارد رفتار اجباری بی ضرر هستند، مواردی وجود دارد که به اندازه کافی شدید است که فرد را به سمت مواد مخدر و الکل سوق دهد . این مواد باعث تسکین افکار و اجبارهای مرتبط با اختلال وسواس فکری اجباری (OCD) می شوند. از آنجایی که تسکین فقط موقتی است، فرد مجبور به مصرف بیشتر ماده برای تجربه مجدد تسکین می شود. این منجر به وابستگی به مواد مخدر و متعاقب آن اعتیاد می شود .

ارتباط دیگر بین اجبار و اعتیاد ، انزوای ناشی از OCD است. کسانی که از آن رنج می برند احساس می کنند که اجبار آنها غیر منطقی است و از آنها خجالت می کشند. آنها احساس می کنند که از دنیای بیرون جدا شده اند و ممکن است به مواد مخدر یا الکل به عنوان مکانیسم مقابله روی آورند.

انواع رفتار اجباری

رفتارهای اجباری به طور سنتی به چهار دسته تقسیم می شوند.

  • چک کردن ، زمانی اتفاق می‌افتد که فرد به‌طور اجباری چیزها را بررسی و بازبینی می‌کند تا یک اضطراب یا ترس اساسی را ارضا کند.
  • آلودگی ، چه جسمی و چه روحی. آلودگی فیزیکی به طور اجباری برای رفع ترس از نجس بودن پاکسازی می‌شود، در حالی که آلودگی روانی زمانی است که فرد احساس نجس بودن را ایجاد می‌کند، معمولاً توسط شخص دیگری، با بدرفتاری.
  • احتکار شامل ناتوانی در دور انداختن چیزی است. این نیز می تواند به عنوان اختلال خود طبقه بندی شود.
  • تقارن و نظم شامل فردی می شود که به طور اجباری سعی می کند همه چیز را کاملاً یکنواخت یا درست کند.

بیشتر بخوانید: ترک مواد مخدر

کلینیک تخصصی ترک اعتیاد و درمان اعتیاد به روش سم زدایی و روان درمانی و ترک مواد مخدر در کرج و تهران

کلینیک تخصصی ترک اعتیاد اکسیر پاکی و درمان و ترک اعتیاد در کرج و تهران زیر نظر مستقیم پزشک متخصص و با روش های کاملا علمی مطابق با سم زدایی و روان درمانی وسوسه میباشد و همچنین دارای روش درمانی اختصاصی ویژه ی هر بیمار با بیش از 25 سال سابقه درخشان فعالیت در استان البرز میباشد

و مفتخر است که با تکیه بر روش های کاملا علمی و بدون کمترین احساس درد و خماری و تنها ظرف 3 روز تا یک هفته، اقدام به ترک انواع مخدر و داروهای اعتیاد آور می نماید. جهت هرگونه مشاوره درباره ترک اعتیاد و درمان اعتیاد به روش سم زدایی و روان درمانی و ترک مواد مخدر در کرج و تهران میتوانید با کارشناسان مرکز ترک اعتیاد اکسیر پاکی تماس بگیرید

شماره تماس کلینیک ترک اعتیاد و مواد مخدر در کرج : 02632242647

شماره همراه : 09353242647

آدرس کلینیک تخصصی ترک اعتیاد ترک اکسیر پاکی : کرج.خیابان مظاهری به سمت میدان شهدا, جنب قنادی گلستان , نبش کوچه احمدی –

ترک مواد مخدر  و سم زدایی در تهران  – روان درمانی – روان درمانی در کرج – کلینیک ترک مواد مخدر 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *