مصرف مواد افیونی در دوران بارداری - کلینیک تخصصی ترک اعتیاد -روش سم زدایی- ترک مواد مخدر در کرج - شماره همراه : 09353242647

در این مطلب از سایت کلینیک ترک اعتیاد اکسیر پاکی تصمیم داریم برای شما مصرف مواد افیونی در دوران بارداری را توضیح دهیم. جهت هرگونه مشاوره درباره ترک اعتیاد و درمان اعتیاد به روش سم زدایی و روان درمانی و ترک مواد مخدر در کرج و تهران میتوانید با کارشناسان کلینیک تخصصی ترک اعتیاد تماس بگیرید.

مصرف مواد افیونی در دوران بارداری

مصرف مواد افیونی در دوران بارداری می تواند بر افراد و نوزادان آنها تأثیر بگذارد. افراد باردار ممکن است طبق تجویز از مواد افیونی استفاده کنند، ممکن است از مواد افیونی تجویزی سوء استفاده کنند یا ممکن است از مواد افیونی غیرقانونی مانند هروئین استفاده کنند. برای افراد مهم است که از خطرات احتمالی مصرف مواد افیونی در دوران بارداری و همچنین گزینه های درمانی از جمله دارو برای اختلال مصرف مواد افیونی آگاه باشند. اختلال مصرف مواد افیونی یک وضعیت پزشکی است که نیاز به درمان مناسب برای بهبود سلامت جامعه دارد.

مصرف مواد افیونی در دوران بارداری

در آخرین برآورددر دسترس است، تعداد زنانی که در هنگام زایمان با تشخیص‌های مرتبط با مواد افیونی ثبت شده‌اند، از سال 2010 تا 2017، 131 درصد افزایش یافته است. بر اساس داده‌های گزارش‌شده در سال 2019، حدود 7 درصد  زنان استفاده از مسکن‌های ضددرد مخدر را در دوران بارداری گزارش کرده‌اند. از این میان، 1 نفر از هر 5 مورد سوء استفاده را گزارش کرده است (در این نظرسنجی به عنوان دریافت مسکن های مخدر با نسخه از منبعی غیر از ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی یا استفاده از آنها به دلیلی غیر از تسکین درد تعریف شده است).

پیامدهای سلامتی ناشی از قرار گرفتن در معرض در دوران بارداری

قرار گرفتن در معرض مواد افیونی در دوران بارداری با سلامتی ضعیف هم برای مادر و هم برای نوزادان مرتبط است. OUD به پیوند داده شده است

  • مرگ مادری ؛
  • رشد ضعیف جنین،
  • زایمان زودرس
  • مرده زایی ،
  • نقایص خاص مادرزادی و
  • سندرم پرهیز نوزادی (به زیر مراجعه کنید).

اثرات قرار گرفتن در معرض مواد افیونی قبل از تولد بر روی کودکان در طول زمان تا حد زیادی ناشناخته است، از جمله در میان افراد دارای یا بدون NAS. همه نوزادانی که در دوران بارداری در معرض مواد افیونی قرار می‌گیرند، علائم NAS را تجربه نمی‌کنند، اما می‌تواند اثرات طولانی‌مدتی روی رشد داشته باشد که در بدو تولد مشخص نیست.

تحقیقات بیشتری برای درک بهتر طیف پیامدهای احتمالی مرتبط با قرار گرفتن در معرض مواد افیونی در دوران بارداری مورد نیاز است.

مصرف MOUD طبق تجویز در دوران بارداری فوایدی دارد که بیشتر از خطرات آن است.

برای ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی و افرادی که باردار هستند، برای مدیریت مراقبت های پزشکی، از جمله مصرف مواد، در دوران بارداری و پس از زایمان، مهم است. افراد باردار باید قبل از قطع یا تغییر داروهای تجویز شده با پزشک خود مشورت کنند.

سندرم پرهیز نوزادی (NAS)

مصرف مواد افیونی در دوران بارداری می تواند منجر به سندرم پرهیز از نوزاد (NAS) در برخی از نوزادان شود. NAS گروهی از شرایط است که ممکن است هنگام خروج نوزادان از مواد خاصی از جمله مواد افیونی که قبل از تولد در معرض آن بوده اند رخ دهد. علائم ترک معمولاً در عرض 72 ساعت پس از تولد شروع می شود و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • لرزش (لرزش)
  • تحریک پذیری، از جمله گریه بیش از حد یا با صدای بلند
  • مشکلات خواب
  • رفلکس های بیش فعال
  • تشنج
  • خمیازه کشیدن، گرفتگی بینی یا عطسه کردن
  • تغذیه و مکیدن ضعیف
  • استفراغ
  • مدفوع شل و کم آبی بدن
  • افزایش تعریق

مواد افیونی چیست؟

اپیوئیدها دسته ای از داروهایی هستند که برای کاهش درد استفاده می شوند . چند نمونه از مواد افیونی به شرح زیر است:

  • اپیوئیدهای تجویزی رایج عبارتند از اکسی کدون، هیدروکودون، مورفین و متادون.
  • فنتانیل یک مسکن ضد درد مخدر مصنوعی است. همچنین می تواند غیرقانونی ساخته شود.
  • هروئین یک ماده افیونی غیرقانونی است.
  • مواد مصنوعی جدید به طور مداوم به عرضه مواد مخدر غیرقانونی وارد می شود. این مواد مصنوعی جدید ممکن است با آزمایش‌های آزمایشگاهی موجود شناسایی نشوند و افرادی که آنها را مصرف می‌کنند ممکن است از آن آگاه نباشند.

اختلال مصرف مواد افیونی چیست؟

اختلال مصرف مواد افیونی (OUD)، که گاهی اوقات به عنوان اعتیاد به مواد افیونی شناخته می شود، یک الگوی مشکل ساز مصرف مواد افیونی است که باعث اختلال یا ناراحتی قابل توجهی می شود. قبلاً در معیارهای DSM-IV به عنوان سوء مصرف مواد افیونی یا وابستگی به مواد افیونی طبقه بندی شده بود.

MOUD چیست؟

دارو برای اختلال مصرف مواد افیونی (MOUD) به استفاده از دارو برای درمان اختلال مصرف مواد افیونی اشاره دارد. متادون و بوپرنورفین داروهای اولیه برای افراد باردار مبتلا به OUD هستند.

شرایط NAS ناشی از خروج نوزادان از مواد خاصی است که قبل از تولد در معرض آنها قرار گرفته اند. NOWS زیرمجموعه ای از NAS است و مخصوص ترک مواد افیونی در 28 روز اول زندگی است.

علائمی که یک نوزاد تازه متولد شده ممکن است تجربه کند و شدت علائم به عوامل مختلفی بستگی دارد. برخی از عوامل شامل نوع و مقدار ماده ای است که نوزاد قبل از تولد در معرض آن قرار گرفته است، آخرین باری که از یک ماده استفاده شده است، اینکه نوزاد کامل یا نارس به دنیا آمده است، و اگر نوزاد در معرض مواد دیگری (مثلا  الکل ، تن تنباکو ، داروی دیگر ) قبل از تولد.

قطع مصرف در میان نوزادان در طول 28 روز اول زندگی به دلیل مواجهه طولانی مدت با مواد افیونی قبل از تولد، سندرم محرومیت از مواد افیونی نوزادان (NOWS) نامیده می شود. مواد افیونی داده شده در زمان تحویل باعث ایجاد NOWS نمی شود.  NOWS زیر چتر NAS و مخصوص مصرف مواد افیونی است.

بیشتر بخوانید: ترک مواد مخدر

کلینیک تخصصی ترک اعتیاد و درمان اعتیاد به روش سم زدایی و روان درمانی و ترک مواد مخدر در کرج و تهران

کلینیک تخصصی ترک اعتیاد اکسیر پاکی و درمان و ترک اعتیاد در کرج و تهران زیر نظر مستقیم پزشک متخصص و با روش های کاملا علمی مطابق با سم زدایی و روان درمانی وسوسه میباشد و همچنین دارای روش درمانی اختصاصی ویژه ی هر بیمار با بیش از 25 سال سابقه درخشان فعالیت در استان البرز میباشد

و مفتخر است که با تکیه بر روش های کاملا علمی و بدون کمترین احساس درد و خماری و تنها ظرف 3 روز تا یک هفته، اقدام به ترک انواع مخدر و داروهای اعتیاد آور می نماید. جهت هرگونه مشاوره درباره ترک اعتیاد و درمان اعتیاد به روش سم زدایی و روان درمانی و ترک مواد مخدر در کرج و تهران میتوانید با کارشناسان مرکز ترک اعتیاد اکسیر پاکی تماس بگیرید

شماره تماس کلینیک ترک اعتیاد و مواد مخدر در کرج : 02632242647

شماره همراه : 09353242647

آدرس کلینیک تخصصی ترک اعتیاد ترک اکسیر پاکی : کرج.خیابان مظاهری به سمت میدان شهدا, جنب قنادی گلستان , نبش کوچه احمدی –

ترک مواد مخدر  و سم زدایی در تهران  – روان درمانی – روان درمانی در کرج – کلینیک ترک مواد مخدر 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *