دلایل روانی اعتیاد چیست - کلینیک تخصصی ترک اعتیاد - روان درمانی - ترک مواد مخدر در کرج و تهران - شماره تماس: 02632242647 - 09353242647

در این مطلب از سایت کلینیک ترک اعتیاد اکسیر پاکی تصمیم داریم برای شما دلایل روانی اعتیاد چیست را توضیح دهیم. جهت هرگونه مشاوره درباره ترک اعتیاد و درمان اعتیاد به روش سم زدایی و روان درمانی و ترک مواد مخدر در کرج و تهران میتوانید با کارشناسان کلینیک تخصصی ترک اعتیاد تماس بگیرید.

دلایل روانی اعتیاد چیست؟

با شناخت این آسیب‌پذیری‌ها، همه ما می‌توانیم برای ایجاد جامعه‌ای حامی و همدل‌تر که سلامت و سلامت روان را برای همه در اولویت قرار می‌دهد، تلاش کنیم. مطالعات نشان می دهد که حتی با وجود استعداد ژنتیکی به اعتیاد، اگر یک شبکه حمایتی محبت آمیز داشته باشید و هیچ آسیبی در اوایل زندگی نداشته باشید، ممکن است هرگز به آن مبتلا نشوید. و حتی اگر حساسیت کمی داشته باشید، باز هم می توانید به اعتیاد مبتلا شوید.

چند عامل روانی وجود دارد:

چند عامل روانی وجود دارد که می تواند باعث اعتیاد شود. به عنوان مثال، اگر شما با یک اختلال سلامت روان مانند اضطراب ، افسردگی یا اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) تشخیص داده شده اید، یا تجربه آسیب زا در دوران کودکی داشته اید ، ممکن است بیشتر در معرض خطر باشید.

ویژگی های شخصیتی مانند تکانشگری و احساسات طلبی نیز به صراحت با اختلال مصرف مواد و اعتیاد به قمار مرتبط است.

چه چیزی منجر به اعتیاد در مغز می شود؟

رفتار اعتیادآور زمانی رخ می‌دهد که دوپامین در مغز ما ایجاد می‌شود که می‌تواند هیجانی از لذت را ایجاد کند. البته، لذت ممکن است زودگذر باشد – مثلاً گذاشتن یک سکه در یک دستگاه بازی چند ثانیه طول می کشد. اما همچنان، پاداش‌های غیرقابل پیش‌بینی (مانند پرداخت‌ها) می‌توانند احساس اعتیاد کنند و این رفتار قمار را حفظ کنند و خود را به عنوان یک احساس امید نشان دهند. شما ممکن است امیدوار باشید که نتیجه یک پیروزی برای کاهش فشارهای مالی، بهبود زندگی یا ایجاد امنیت برای عزیزان باشد.

هرچه بیشتر درگیر عجله باشید، تحمل بیشتری نسبت به دوپامین پیدا می کنید. به همین دلیل است که ما به دنبال راه های بیشتری برای احساس “ضربه دوپامین” هستیم. سپس این رفتار تشدید می‌شود زیرا در نهایت مغز ما دوباره سیم‌کشی می‌کند تا بر پیگیری و دستیابی به نتیجه مطلوب تمرکز کند.

این چنان نیروی محرکه قدرتمندی است که به طور ناخواسته، مغز شما ممکن است تصمیمات غیرمنطقی را منطقی به نظر برساند. در نتیجه، به دلیل عدم وجود دوپامین، پریشانی شدیدی را تجربه می کنیم.

بیشتر بخوانید: ترک موادهای مخدر

چرا برخی مردم از مواد مخدر مصرف می کنند؟

در حالی که مشوق های خاص از فردی به فرد دیگر متفاوت است، به طور کلی، افراد برای فرار یا پوشاندن درد شروع به استفاده از مواد مخدر می کنند.

در برخی افراد، شروع مصرف مواد مخدر می تواند ناشی از مسائل روانپزشکی درمان نشده از جمله اضطراب و افسردگی باشد. عجله لذت ناشی از استفاده از مواد مخدر می تواند آرامش موقتی را از رنج فراهم کند.

که می تواند ناشی از بسیاری از سلامت روان یا سایر مسائل از جمله موارد زیر باشد:

  • ضربه یا سوء استفاده
  • بیماری روانی
  • عزت نفس پایین
  • فقر
  • مشکلات رابطه
  • از دست دادن یکی از عزیزان
  • فشار
  • درد مزمن یا شرایط پزشکی

اما دلیل شروع آنها هرچه که باشد، به محض شروع اعتیاد، معمولاً این بیماری بیشتر و بیشتر از کنترل آنها خارج می شود.

بیشتر بخوانید: علائم مصرف مواد مخدر در محیط کار چیست؟

چرا برخی معتاد می شوند

همه کسانی که مواد مخدر را آزمایش می کنند معتاد نمی شوند. هیچ عامل واحدی وجود ندارد که بتواند معتاد شدن فردی را پیش‌بینی کند، اگرچه عوامل اجتماعی، بیولوژیکی و محیطی کلی وجود دارند که خطر را افزایش می‌دهند.

زیست شناسی: ژن‌ها در ترکیب با عوامل محیطی، حدود نیمی از آسیب‌پذیری افراد در اعتیاد را تشکیل می‌دهند. مرد بودن، آفریقایی آمریکایی بودن، یا داشتن یک بیماری روانی نیز می تواند خطر ابتلای فرد به اعتیاد را افزایش دهد.

محیط زیست: خانواده، دوستان و وضعیت اجتماعی-اقتصادی تأثیر قابل توجهی بر احتمال ابتلای فرد به اعتیاد دارند. سوء استفاده جسمی و جنسی، فشار همسالان، استرس و راهنمایی والدین می تواند تا حد زیادی بر وقوع سوء مصرف مواد تأثیر بگذارد.

توسعه: اگرچه یک فرد می تواند در هر سنی معتاد شود، اما هر چه مصرف مواد زودتر شروع شود، احتمال افزایش آن به اعتیاد جدی بیشتر می شود.

چگونه عادات می توانند منجر به اعتیاد شوند؟

فعالیت‌ها یا رفتارهای روزمره، اگر به‌طور ایمن مدیریت نشوند، می‌توانند باعث اعتیاد شوند. به عنوان مثال، بسیاری از مردم پس از یک روز کاری پر استرس از یک لیوان شراب لذت می برند. یک مکانیسم متداول مقابله ای مانند این میتواند به یک رفتار اعتیاد آور تبدیل شود که شما به آن تکیه می کنید، با لیوان های بیشتری برای رها شدن در طول زمان لازم است.
بسیاری از اعتیادها همچنین می توانند از رفتارهای قابل قبول اجتماعی ناشی شوند، مانند شرط بندی در یک مسابقه فوتبال با دوستان تا زمانی که میل غیرقابل کنترلی برای قمار کردن منظم به عنوان منبع سرگرمی دائمی در شما ایجاد می شود.

چه عوامل محیطی به اعتیاد کمک می کند؟

ما همچنین می دانیم که طبیعت در مقابل پرورش بسیار مهم است. به عنوان مثال، تجربیات آسیب زا در دوران کودکی اغلب می تواند منجر به اعتیاد شود و به طور قابل توجهی بر سلامت جسمی و روانی تأثیر بگذارد. این تجربیات منفی ممکن است شامل نبود عشق مراقب باشد. متأسفانه، شنیدن درباره دوران کودکی که در آن نیازهای عملی شما برآورده می شود، غیرمعمول نیست، اما کمبود محبت منجر به کاهش عزت نفس و درد عاطفی می شود.

برخی دیگر از عوامل محیطی مانند غم و اندوه یا زندگی خانوادگی نظامی نیز به عنوان عاملی برای اعتیاد مرتبط هستند. با دسترسی آسان به اینترنت، راه های اعتیادآور زیادی برای کاهش مشکلات عاطفی وجود دارد. با این حال، آنها به رفع زخم زیرین کمکی نمی کنند.

بیشتر بخوانید: ترک مواد مخدر

کلینیک تخصصی ترک اعتیاد و درمان اعتیاد به روش سم زدایی و روان درمانی و ترک مواد مخدر در کرج و تهران

کلینیک تخصصی ترک اعتیاد اکسیر پاکی و درمان و ترک اعتیاد در کرج و تهران زیر نظر مستقیم پزشک متخصص و با روش های کاملا علمی مطابق با سم زدایی و روان درمانی وسوسه میباشد و همچنین دارای روش درمانی اختصاصی ویژه ی هر بیمار با بیش از 25 سال سابقه درخشان فعالیت در استان البرز میباشد

و مفتخر است که با تکیه بر روش های کاملا علمی و بدون کمترین احساس درد و خماری و تنها ظرف 3 روز تا یک هفته، اقدام به ترک انواع مخدر و داروهای اعتیاد آور می نماید. جهت هرگونه مشاوره درباره ترک اعتیاد و درمان اعتیاد به روش سم زدایی و روان درمانی و ترک مواد مخدر در کرج و تهران میتوانید با کارشناسان مرکز ترک اعتیاد اکسیر پاکی تماس بگیرید

شماره تماس کلینیک ترک اعتیاد و مواد مخدر در کرج : 02632242647

شماره همراه : 09353242647

آدرس کلینیک تخصصی ترک اعتیاد ترک اکسیر پاکی : کرج.خیابان مظاهری به سمت میدان شهدا, جنب قنادی گلستان , نبش کوچه احمدی –

ترک مواد مخدر  و سم زدایی در تهران  – روان درمانی – روان درمانی در کرج – کلینیک ترک مواد مخدر 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *