داروهای روانگردان - ترک مواد مخدر در کرج -کلینیک تخصصی ترک اعتیاد - ترک اعتیاد در کرج - تماس: 02632242647 - 09353242647

در این مطلب از سایت کلینیک ترک اعتیاد اکسیر پاکی تصمیم داریم برای شما داروهای روانگردان را توضیح دهیم. جهت هرگونه مشاوره درباره ترک اعتیاد و درمان اعتیاد به روش سم زدایی و روان درمانی و ترک مواد مخدر در کرج و تهران میتوانید با کارشناسان کلینیک تخصصی ترک اعتیاد تماس بگیرید

دارو های روانگردان موادی هستند که عملکرد مغز را تغییر می دهند و منجر به تغییرات خلقی، تفکر، ادراک و/یا رفتار می شوند. داروهای روانگردان ممکن است برای اهداف بسیاری از جمله اهداف درمانی، تشریفاتی یا تفریحی استفاده شوند. بعلاوه کافئین نمونه های دیگر از داروهای روانگردان عبارتند از کوکائین، ال اس دی، الکل، تنباکو، کدئین و مورفین. داروهای روانگردان ممکن است داروهای تجویزی قانونی (کدئین و مورفین)، داروهای بدون نسخه قانونی (الکل و تنباکو) یا داروهای غیرقانونی (کوکائین و LSD) باشند.

حشیش (یا ماری جوانا) نیز یک داروی روانگردان است که اگرچه در بسیاری از کشورها غیرقانونی است برای استفاده توسط افراد بالای 19 سال قانونی است. داروهای تجویزی قانونی (مانند مواد افیونی) نیز توسط تعداد زیادی از مردم به طور غیرقانونی استفاده می شود. برخی از داروهای قانونی، مانند الکل و نیکوتین، تقریباً در همه جا به راحتی در دسترس هستند.

کلاس های داروهای روانگردان

داروهای روانگردان بر اساس اثرات فارماکولوژیک به دسته های مختلفی تقسیم می شوند. چندین کلاس در زیر به همراه نمونه هایی از داروهای رایج مورد استفاده در هر طبقه ذکر شده است.

محرک ها

داروهایی هستند که باعث تحریک مغز و افزایش هوشیاری و بیداری می شوند. نمونه هایی از محرک ها عبارتند از کافئین، نیکوتین، کوکائین و آمفتامین ها (مانند آدرال).

دارو های افسردگی

داروهایی هستند که مغز را آرام می کنند، احساسات اضطرابی را کاهش می دهند و باعث خواب آلودگی می شوند. نمونه هایی از داروهای افسردگی عبارتند از اتانول (در نوشیدنی های الکلی) و مواد افیونی مانند کدئین و هروئین.

دارو های ضد اضطراب

داروهایی هستند که اثر آرام بخش دارند و اضطراب را مهار می کنند. نمونه هایی از داروهای ضد اضطراب عبارتند از بنزودیازپین ها (مانند دیازپام/والیوم)، باربیتورات ها (مانند فنوباربیتال)، اپیوئیدها و داروهای ضد افسردگی (مانند سرترالین/زولوفت).

سر خوشان

داروهایی هستند که حالت سرخوشی یا احساس شدید رفاه و شادی را ایجاد می کنند. نمونه هایی از سرخوشی ها عبارتند از به اصطلاح “مواد مخدر باشگاهی” MDMA (اکستازی)، آمفتامین ها، اتانول، و مواد افیونی (مانند مورفین).

توهم زا ها

داروهایی هستند که می توانند باعث توهم و سایر ناهنجاری های ادراکی شوند. آنها همچنین باعث تغییرات ذهنی در افکار، احساسات و آگاهی می شوند. نمونه هایی از توهم زاها عبارتند از ال اس دی، مسکالین، اکسید نیتروژن و سیلوسایبین.

آمپاتوژن ها

داروهایی هستند که باعث ایجاد احساس همدلی یا همدردی با افراد دیگر می شوند. نمونه هایی از سمپاتوژن ها شامل آمفتامین ها و MDMA هستند.

بسیاری از داروهای روانگردان اثرات متعددی دارند، بنابراین ممکن است در بیش از یک کلاس قرار گیرند. یک مثال MDMA است، که ممکن است هم به عنوان یک سرخوش کننده و هم به عنوان یک آمپاتوژن عمل کند. در برخی افراد، MDMA ممکن است اثرات محرک یا توهم زا نیز داشته باشد. از سال 2016، MDMA هیچ کاربرد پزشکی قابل قبولی نداشت، اما برای استفاده در درمان اختلال استرس پس از سانحه و انواع خاصی از اختلالات اضطرابی تحت آزمایش قرار می گرفت.

مکانیسم های عمل

داروهای روانگردان عموماً اثرات خود را با تأثیر بر شیمی مغز ایجاد می کنند که به نوبه خود ممکن است باعث تغییر در خلق و خو، تفکر، ادراک و رفتار فرد شود. هر دارو بر روی یک یا چند انتقال دهنده عصبی یا گیرنده های انتقال دهنده عصبی در مغز تأثیر خاصی دارد. به طور کلی، آنها به عنوان آگونیست یا آنتاگونیست عمل می کنند.

  • آگونیست ها داروهایی هستند که فعالیت خاصی را افزایش می دهند انتقال دهنده های عصبی. آنها ممکن است با ترویج سنتز انتقال دهنده های عصبی، کاهش بازجذب آنها از سیناپس ها، یا تقلید از عملکرد آنها با اتصال به گیرنده های انتقال دهنده های عصبی عمل کنند.
  • آنتاگونیست ها داروهایی هستند که فعالیت انتقال دهنده های عصبی خاص را کاهش می دهند. آنها ممکن است با تداخل در سنتز انتقال دهنده های عصبی یا با مسدود کردن گیرنده های آنها عمل کنند تا انتقال دهنده های عصبی نتوانند به آنها متصل شوند.

موارد استفاده از داروهای روانگردان

ممکن است پزشک داروهای روانگردان برای شما تجویز کرده باشد. به عنوان مثال، پزشک شما ممکن است یک داروی مخدر مانند کدئین برای درد (به احتمال زیاد به شکل تیلنول با کدئین اضافه شده) برای شما تجویز کرده باشد. به احتمال زیاد از داروهای روانگردان بدون نسخه (مانند کافئین) نیز برای هوشیاری ذهنی استفاده می کنید. اینها تنها دو مورد از بسیاری از کاربردهای احتمالی داروهای روانگردان هستند.

کاربردهای پزشکی

بیهوشی عمومی یکی از کاربردهای داروهای روانگردان در پزشکی است. با بیهوشی عمومی، درد مسدود شده و بیهوشی ایجاد می شود. بیهوشی های عمومی اغلب در طول روش های جراحی استفاده می شوند و ممکن است به صورت گازی مانند شکل 8.8.4 تجویز شوند. داروهای بیهوشی عمومی شامل داروهای هالوتان و کتامین است. سایر داروهای روانگردان برای مدیریت درد بدون تأثیر بر هوشیاری استفاده می شود. آنها ممکن است برای درد حاد در موارد ضربه (مانند شکستگی استخوان) یا برای درد مزمن ناشی از آرتریت، سرطان یا فیبرومیالژیا تجویز شوند. اغلب، داروهایی که برای کنترل درد استفاده می شوند، مواد افیونی هستند، مانند مورفین و کدئین.

بسیاری از اختلالات روانپزشکی نیز با داروهای روانگردان کنترل می شوند. برای مثال داروهای ضد افسردگی مانند سرترالین برای درمان افسردگی، اضطراب و اختلالات خوردن استفاده می شود. اختلالات اضطرابی ممکن است با داروهای ضد اضطراب مانند بوسپیرون و دیازپام نیز درمان شوند. محرک ها (مانند آمفتامین ها) برای درمان اختلال کمبود توجه استفاده می شود. داروهای ضد روان پریشی (مانند کلوزاپین و ریسپریدون) – و همچنین تثبیت کننده های خلق و خو، مانند لیتیوم – برای درمان اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی استفاده می شود.

کاربردهای تفریحی

استفاده تفریحی از داروهای روانگردان عموماً با هدف تغییر هشیاری و ایجاد احساس سرخوشی است که معمولاً “بالا” نامیده می شود. برخی از داروهایی که بیشتر برای اهداف تفریحی استفاده می شوند عبارتند از حشیش، اتانول (الکل)، مواد افیونی و محرکها (مانند نیکوتین). مواد توهم زا همچنین برای تفریح ​​مورد استفاده قرار می گیرند، عمدتاً برای تغییراتی که در تفکر و ادراک ایجاد می کنند.

بیشتر بخوانید: ترک مواد مخدر

کلینیک تخصصی ترک اعتیاد و درمان اعتیاد به روش سم زدایی و روان درمانی و ترک مواد مخدر در کرج و تهران

کلینیک تخصصی ترک اعتیاد اکسیر پاکی و درمان و ترک اعتیاد در کرج و تهران زیر نظر مستقیم پزشک متخصص و با روش های کاملا علمی مطابق با سم زدایی و روان درمانی وسوسه میباشد و همچنین دارای روش درمانی اختصاصی ویژه ی هر بیمار با بیش از 25 سال سابقه درخشان فعالیت در استان البرز میباشد

و مفتخر است که با تکیه بر روش های کاملا علمی و بدون کمترین احساس درد و خماری و تنها ظرف 3 روز تا یک هفته، اقدام به ترک انواع مخدر و داروهای اعتیاد آور می نماید. جهت هرگونه مشاوره درباره ترک اعتیاد و درمان اعتیاد به روش سم زدایی و روان درمانی و ترک مواد مخدر در کرج و تهران میتوانید با کارشناسان مرکز ترک اعتیاد اکسیر پاکی تماس بگیرید

شماره تماس کلینیک ترک اعتیاد و مواد مخدر در کرج : 02632242647

شماره همراه : 09353242647

آدرس کلینیک تخصصی ترک اعتیاد ترک اکسیر پاکی : کرج.خیابان مظاهری به سمت میدان شهدا, جنب قنادی گلستان , نبش کوچه احمدی –

ترک مواد مخدر  و سم زدایی در تهران  – روان درمانی – روان درمانی در کرج – کلینیک ترک مواد مخدر 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *