مصرف مواد و اعتیاد- کلینیک تخصصی ترک اعتیاد -روش سم زدایی- ترک مواد مخدر در کرج - شماره همراه : 09353242647

در این مطلب از سایت کلینیک ترک اعتیاد اکسیر پاکی تصمیم داریم برای شما تفاوت بین سوء مصرف مواد و اعتیاد را توضیح دهیم. جهت هرگونه مشاوره درباره ترک اعتیاد و درمان اعتیاد به روش سم زدایی و روان درمانی و ترک مواد مخدر در کرج و تهران میتوانید با کارشناسان کلینیک تخصصی ترک اعتیاد تماس بگیرید.

تفاوت بین سوء مصرف مواد و اعتیاد چیست؟

اصطلاحات سوء مصرف مواد و اعتیاد اغلب برای توصیف یک چیز استفاده می شود. اما، تفاوت های قابل توجهی بین این دو اختلال وجود دارد. دانستن تفاوت بین آنها می تواند به فرد کمک کند قبل از وقوع عواقب شدید به دنبال درمان باشد.

تفاوت بین سوء مصرف مواد و اعتیاد چیست؟

طبق اعلام موسسه ملی بهداشت (NIH):

سوء مصرف مواد عبارت است از «استفاده از داروهای غیرقانونی یا استفاده از داروهای تجویزی یا بدون نسخه یا الکل برای مقاصدی غیر از مواردی که قرار است از آنها استفاده شود یا در مقادیر بیش از حد. سوء مصرف مواد ممکن است منجر به مشکلات اجتماعی، فیزیکی، عاطفی و شغلی شود.»

طبق گزارش موسسه ملی سوء مصرف مواد مخدر (NIDA):

اعتیاد به خاطر یک اختلال مزمن و عود کنندهگفته می شود که با پیدا کردن اجباری مواد مخدر، مصرف هروز آن بر خلاف میلش عکس العمل های مضر و تغییرات طولانی مدت در مغز مشخص می شود.

تفاوت اصلی بین سوءمصرف مواد و اعتیاد به شرح زیر است:

  • وقتی فردی با سوء مصرف مواد دست و پنجه نرم می کند، همچنان بر عملکرد روزانه خود کنترل دارد.
  • هنگامی که سوء مصرف مواد به اعتیاد پیشرفت می کند، مواد مخدر به تمرکز اصلی فرد تبدیل می شود. فرد کنترلی بر مصرف مواد خود ندارد. در نتیجه ممکن است شغل، خانواده، دوستان، خانه خود را از دست بدهند و سلامتی خود را از بین ببرند.

برخلاف تعاریف NIDA و NIH، DSM-5 سوءمصرف، وابستگی یا اعتیاد به مواد را در دسته‌بندی منفرد اختلال مصرف مواد (SUD) طبقه‌بندی می‌کند . در این دسته، سه زیر طبقه بندی SUD خفیف، متوسط ​​یا شدید وجود دارد. DSM علائم مرتبط با SUD را به چهار گروه طبقه بندی می کند: (1) اختلال در کنترل، (2) آسیب اجتماعی، (3) استفاده پرخطر، و (4) معیارهای دارویی مانند تحمل و ترک.

درک مصرف مواد مخدر، سوء مصرف و اعتیاد

بسیاری از مطالعات هنوز برای بازتاب طبقه بندی DSM-5 اصلاح نشده اند. بنابراین گزارش ها همچنان از سوءمصرف مواد و وابستگی به عنوان اختلالات جداگانه یاد می کنند. اصطلاحات مصرف مواد مخدر، سوء استفاده و اعتیاد همچنان به شرح زیر تعریف می شوند:

  • مصرف مواد مخدر : به هر گونه مصرف غیرقانونی مواد مانند کوکائین، هروئین، تنباکو یا سایر مواد اشاره دارد.
  • سوء مصرف مواد مخدر : به استفاده ناسالم یا نادرست از داروهای تجویزی یا الکل در حد اعتدال اشاره دارد. همچنین شامل استفاده از داروها به روش هایی غیر از تجویز یا استفاده از نسخه شخص دیگری می شود.
  • اعتیاد به مواد مخدر : به ناتوانی فرد در کنترل مصرف مواد مخدر علیرغم پیامدهای منفی اشاره دارد.

این اصطلاحات ممکن است گیج کننده باشند و تشخیص اینکه چه زمانی باید از کدام یک استفاده کرد دشوار است. به عنوان مثال، به جای استفاده از اصطلاح “سوء مصرف مواد مخدر”، NIDA اکنون از “سوء استفاده از مواد مخدر” استفاده می کند. آنها بر این باورند که اصطلاح “سوء استفاده” شرم آور است و به ننگ پیرامون SUD می افزاید.

تفاوت بین وابستگی، تحمل و اعتیاد

برای گیج‌کننده‌تر کردن اوضاع، باید به تفاوت‌های بین وابستگی، تحمل و اعتیاد نگاه کنیم. درک این اصطلاحات می تواند به هنگام تلاش برای تعیین اینکه آیا درمان حرفه ای ضروری است یا خیر کمک کند.

وابستگی می تواند با استفاده منظم از یک ماده چه قانونی و چه غیرقانونی اتفاق بیفتد. بسیاری از داروهای تجویزی حتی زمانی که طبق توصیه مصرف شوند باعث وابستگی می شوند. با استفاده منظم از یک ماده، بدن با مواد شیمیایی سازگار می شود. هنگامی که ماده متوقف می شود، بدن علائم سازگاری مجدد را ایجاد می کند. با گذشت زمان، علائم بدون هیچ مشکل دیگری کاهش می یابد.

تحمل به واکنش بدن به مصرف مکرر مواد اشاره دارد. فرد متوجه می شود که برای دستیابی به اثرات مطلوب به دوزهای بیشتری از دارو نیاز دارد.

تشخیص وابستگی، تحمل و اعتیاد اغلب دشوار است. تفاوت اصلی بین این سه این است که اعتیاد می تواند باعث شود فرد برای به دست آوردن مقدار بیشتری از مواد مخدر به ابزارهای شدید متوسل شود. آنها هیچ توجهی به آسیب های جانی، سلامتی یا عزیزان خود ندارند.

عوارض جانبی و پیامدهای سلامتی SUD

اختلال مصرف مواد می تواند منجر به طیف وسیعی از عوارض جانبی شود که بسته به داروی درگیر متفاوت است. با این حال، برخی از علائم رایج، صرف نظر از ماده، احساس می شود. آنها می توانند شامل علائم خفیف تا متوسط ​​باشند مانند:

  • ناراحتی معده
  • سردرد
  • بیخوابی
  • گرگرفتگی های سرد و گرم
  • اضطراب، عصبی بودن
  • علائم شبیه آنفولانزا

علائم شدید می تواند پس از SUD طولانی مدت ظاهر شود:

  • بیماری قلبی یا ریوی
  • سرطان
  • مشکلات تنفسی
  • آسیب کلیه یا کبد
  • مشکلات روحی و روانی
  • تشنج
  • سکته

SUD همچنین می تواند منجر به اوردوز کشنده شود. در واقع، CDC گزارش می دهد که بیش از 93000 اوردوز کشنده در سال 2020 رخ داده است. تعداد زیادی از مرگ و میرها به داروهای تجویزی و مواد غیرقانونی مانند فنتانیل و سایر مواد افیونی مصنوعی نسبت داده شده است.

بیشتر بخوانید: ترک مواد مخدر

کلینیک تخصصی ترک اعتیاد و درمان اعتیاد به روش سم زدایی و روان درمانی و ترک مواد مخدر در کرج و تهران

کلینیک تخصصی ترک اعتیاد اکسیر پاکی و درمان و ترک اعتیاد در کرج و تهران زیر نظر مستقیم پزشک متخصص و با روش های کاملا علمی مطابق با سم زدایی و روان درمانی وسوسه میباشد و همچنین دارای روش درمانی اختصاصی ویژه ی هر بیمار با بیش از 25 سال سابقه درخشان فعالیت در استان البرز میباشد

و مفتخر است که با تکیه بر روش های کاملا علمی و بدون کمترین احساس درد و خماری و تنها ظرف 3 روز تا یک هفته، اقدام به ترک انواع مخدر و داروهای اعتیاد آور می نماید. جهت هرگونه مشاوره درباره ترک اعتیاد و درمان اعتیاد به روش سم زدایی و روان درمانی و ترک مواد مخدر در کرج و تهران میتوانید با کارشناسان مرکز ترک اعتیاد اکسیر پاکی تماس بگیرید

شماره تماس کلینیک ترک اعتیاد و مواد مخدر در کرج : 02632242647

شماره همراه : 09353242647

آدرس کلینیک تخصصی ترک اعتیاد ترک اکسیر پاکی : کرج.خیابان مظاهری به سمت میدان شهدا, جنب قنادی گلستان , نبش کوچه احمدی –

ترک مواد مخدر  و سم زدایی در تهران  – روان درمانی – روان درمانی در کرج – کلینیک ترک مواد مخدر 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *