انواع مختلف داروهای روانگردان - ترک مواد مخدر در کرج -کلینیک تخصصی ترک اعتیاد - ترک اعتیاد در کرج - تماس: 02632242647 - 09353242647

در این مطلب از سایت کلینیک ترک اعتیاد اکسیر پاکی تصمیم داریم برای شما انواع مختلف داروهای روانگردان را توضیح دهیم. جهت هرگونه مشاوره درباره ترک اعتیاد و درمان اعتیاد به روش سم زدایی و روان درمانی و ترک مواد مخدر در کرج و تهران میتوانید با کارشناسان کلینیک تخصصی ترک اعتیاد تماس بگیرید

انواع مختلف داروهای روانگردان

داروهای روانگردان مواد شیمیایی هستند که وضعیت جسمی و/یا روانی فرد را به دلیل نحوه تعامل آنها با سیستم عصبی مرکزی تغییر می دهند.

داروهای روانگردان را می توان توسط پزشک تجویز کرد و همچنین به صورت تفریحی یا سوء استفاده از آنها استفاده کرد. این داروها همچنین می توانند عوارض جانبی کوتاه مدت و طولانی مدت داشته باشند که در صورت استفاده نادرست یا سوء استفاده از آنها می تواند آسیب جدی به همراه داشته باشد.

دسته بندی داروهای روانگردان

از آنجایی که این مواد شامل طیف وسیعی از مواد هستند، داروهای روانگردان را می توان به کلاس های کوچکتر تقسیم کرد. این انواع مختلف داروهای روانگردان عمدتاً بر اساس تأثیرات این ماده بر بدن تقسیم می شوند.

داروهای افسردگی

داروهای افسردگی نوعی داروی روانگردان هستند که سیستم عصبی مرکزی را مهار و کند می کنند. داروهای افسرده معمولاً اثر آرام بخشی بر بدن دارند و می توانند برای درمان مواد غذایی مانند اضطراب، اسپاسم عضلانی و اختلالات خواب استفاده شوند.

چند نمونه از داروهای افسردگی عبارتند از:

  • الکل
  • بنزودیازپین ها
  • آرام بخش ها

در حالی که بسیاری از افسردگی ها اهداف پزشکی قانونی دارند، اما در صورت سوء استفاده خطرناک هستند. مصرف بیش از حد از این داروهای روانگردان به طور همزمان می تواند منجر به مصرف بیش از حد و اثرات تهدید کننده زندگی مانند تنفس سطحی، کند شدن ضربان قلب و کما شود. افرادی که از این نوع مواد مخدر روانگردان استفاده می کنند باید به دنبال برنامه سم زدایی مواد مخدر یا الکل برای ترک باشند.

محرک ها

محرک ها دسته ای از داروهای روانگردان هستند که سیستم عصبی مرکزی را تحریک می کنند و برانگیختگی را افزایش می دهند. افرادی که از محرک ها استفاده می کنند معمولاً افزایش انرژی را تجربه می کنند و احساس هوشیاری بیشتری می کنند در حالی که ضربان قلب و افزایش فشار خون را نیز تجربه می کنند.

برخی از نمونه های محرک عبارتند از:

  • کافئین
  • نیکوتین
  • آمفتامین ها
  • مت
  • کوکائین

در حالی که بسیاری از مردم برای گذراندن روز به فنجان جو وابسته هستند، محرک های قوی تر مانند کوکائین و مت در صورت سوء استفاده خطرناک هستند. آنها می توانند منجر به مشکلات جدی سلامتی طولانی مدت از جمله مشکلات قلبی عروقی شوند. کسانی که به این داروها معتاد هستند باید یک مرکز درمانی مناسب برای سوء مصرف مواد پیدا کنند تا به آنها کمک کند قبل از اینکه این مشکلات غیر قابل برگشت شوند، ترک کنند.

مواد افیونی

مواد افیونی شامل مسکن های تجویزی، هروئین و مواد افیونی مصنوعی است که در اصل از گیاه خشخاش مشتق شده اند. چیزی که این نوع داروی روانگردان را منحصر به فرد می کند، توانایی آن در تسکین درد است. سایر عوارض جانبی مواد افیونی می تواند به طور چشمگیری از سرخوشی تا حالت تهوع متفاوت باشد.

بعضی از نمونه های مواد افیونی بر این پایه اند از:

  • ویکودین
  • اکسی کدون
  • مورفین
  • هروئین
  • فنتانیل

در حالی که اپیوئیدها اغلب توسط پزشکان برای تسکین درد استفاده می شوند، بسیار اعتیادآور هستند. همانطور که در بحران مواد افیونی منعکس شده است، تعداد افرادی که سوء استفاده می کنند و به این مواد معتاد می شوند در دو دهه گذشته به شدت افزایش یافته است. بسیاری از مردم قبل از روی آوردن به مواد افیونی سخت تری مانند هروئین، با سوء استفاده از مسکن های تجویزی شروع می کنند. اگر شما یا کسی که برایتان مهم است به مسکن‌های تجویزی معتاد است، قبل از تشدید مشکل، اقدام به سم‌زدایی با داروهای تجویزی کنید.

توهم زاها

در حالی که این دسته دیگر از داروهای روانگردان دارای برخی اثرات روانی هستند، مواد توهم زا بیشتر به خاطر اثرات چشمگیر تغییر ذهن خود شناخته می شوند. مواد توهم زا ممکن است منجر به توهم و هذیان و همچنین انواع دیگر اثرات روانی و فیزیکی شوند.

برخی از نمونه های توهم زا عبارتند از:

  • ال اس دی
  • قارچ های جادویی
  • PCP
  • کتامین

اگرچه مواد توهم زا ممکن است خطر اعتیاد کمتری نسبت به سایر انواع داروهای روانگردان داشته باشند، اما می توانند منجر به رفتار نامنظم یا خطرناکی شوند که ممکن است منجر به آسیب جدی شود.

در حالی که انواع مختلفی از داروهای روانگردان با اثرات متفاوت وجود دارد، همه آنها در صورت سوءمصرف می توانند خطرناک باشند. اگر شما یا شخصی که برایتان مهم است شروع به سوء مصرف این داروها کرده است، منتظر دریافت کمک نباشید.

ایمن هستند؟

“مواد روانگردان” می توانند اثرات بسیار متفاوتی بر مصرف کنندگان داشته باشند و خطرات و عوارض جانبی در صورت استفاده با الکل یا سایر مواد مخدر افزایش می یابد.

یک نوع ماده همچنین می تواند بسیار قوی تر از دیگری باشد و خطرات سلامتی شامل پارانویا، مشکلات تنفسی، توهم، تشنج و حتی مرگ می شود.

آیا آنها غیرقانونی هستند؟

از تاریخ 26 مه 2016، اکنون در اختیار داشتن به قصد عرضه، عرضه یا پیشنهاد عرضه، تولید، واردات یا صادرات یک ماده روانگردان جرم محسوب می شود، در اختیار داشتن جرم نیست، اما اختیاراتی برای توقف، جستجو، ضبط وجود دارد. و از بین بردن، داشتن در موسسه نگهداری جرم است.

موارد فوق در مورد اکسید نیتروژن زمانی که برای اهداف تفریحی استفاده می شود نیز صدق می کند.

در حالی که قانون تعریف می کند که یک ماده روانگردان چیست. قانون نیز مواد خاصی را مستثنی می کند.

  • داروهای کنترل شده (همانطور که قانون سوء استفاده از مواد مخدر و مجازات های آن اعمال می شود)
  • محصولات دارویی
  • الکل
  • نیکوتین و محصولات تنباکو
  • کافئین / محصولات کافئین دار
  • غذا

بیشتر بخوانید: ترک مواد مخدر

کلینیک تخصصی ترک اعتیاد و درمان اعتیاد به روش سم زدایی و روان درمانی و ترک مواد مخدر در کرج و تهران

کلینیک تخصصی ترک اعتیاد اکسیر پاکی و درمان و ترک اعتیاد در کرج و تهران زیر نظر مستقیم پزشک متخصص و با روش های کاملا علمی مطابق با سم زدایی و روان درمانی وسوسه میباشد و همچنین دارای روش درمانی اختصاصی ویژه ی هر بیمار با بیش از 25 سال سابقه درخشان فعالیت در استان البرز میباشد

و مفتخر است که با تکیه بر روش های کاملا علمی و بدون کمترین احساس درد و خماری و تنها ظرف 3 روز تا یک هفته، اقدام به ترک انواع مخدر و داروهای اعتیاد آور می نماید. جهت هرگونه مشاوره درباره ترک اعتیاد و درمان اعتیاد به روش سم زدایی و روان درمانی و ترک مواد مخدر در کرج و تهران میتوانید با کارشناسان مرکز ترک اعتیاد اکسیر پاکی تماس بگیرید

شماره تماس کلینیک ترک اعتیاد و مواد مخدر در کرج : 02632242647

شماره همراه : 09353242647

آدرس کلینیک تخصصی ترک اعتیاد ترک اکسیر پاکی : کرج.خیابان مظاهری به سمت میدان شهدا, جنب قنادی گلستان , نبش کوچه احمدی –

ترک مواد مخدر  و سم زدایی در تهران  – روان درمانی – روان درمانی در کرج – کلینیک ترک مواد مخدر 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *