روانشناسی اعتیاد به الکل - درمان اعتیاد به روش سم زدایی - مشاوره درباره ترک اعتیاد - روان درمانی - ترک مواد مخدر - شماره تماس: 02632242647

در این مطلب از سایت کلینیک ترک اعتیاد اکسیر پاکی تصمیم داریم برای شما روانشناسی اعتیاد به الکل را توضیح دهیم. جهت هرگونه مشاوره درباره ترک اعتیاد و درمان اعتیاد به روش سم زدایی و روان درمانی و ترک مواد مخدر در کرج و تهران میتوانید با کارشناسان کلینیک تخصصی ترک اعتیاد تماس بگیرید.

روانشناسی اعتیاد به الکل

اعتیاد جدا از وابستگی یک پدیده روانشناختی است، و همانطور که در بالا ذکر شد، تنوع و پیچیدگی باورنکردنی روانشناسی انسان به این معنی است که یک “نقشه راه” جهانی برای اعتیاد به الکل وجود ندارد: هر معتادی می آید تا این وضعیت را به روش خود ایجاد کند و به دلایل خودشون آنچه که یک فرد را به مصرف مکرر در مصرف مضر الکل سوق می دهد ممکن است به طور قابل توجهی با انگیزه های دیگری متفاوت باشد. این یکی از دلایل کلیدی بودن روان درمانی در درمان اعتیاد است: دستیابی به چنین انگیزه هایی و پرداختن به آنها می تواند یک فعالیت پیچیده باشد که نیازمند رویکردهای بسیار متفاوت از یک بیمار به بیمار دیگر است.

استرس به عنوان یک عامل در الکلیسم

استرس عامل اصلی سوء مصرف الکل و اعتیاد به الکل است. صرف نظر از ماهیت استرس، بسیاری از مردم احساس می کنند که نوشیدن الکل می تواند آن را در کوتاه مدت یا بلند مدت کاهش دهد.

هر چقدر هم که اثرات تسکین دهنده الکل فوراً مفید باشد، اغلب یک عامل پیچیده در موارد استرس است. از نظر فیزیولوژیکی، مصرف الکل اثراتی را بر بدن ایجاد می کند (مانند خماری ) که پس از کاهش ویژگی های لذت بخش مسمومیت، فرد را مستعد استرس می کند. در همین حال، تحت تأثیر الکل بودن فرد را در معرض خطر مسائلی مانند مشکلات حرفه ای یا درگیری با پلیس قرار می دهد که خود احتمالاً سطح استرس را تا حد زیادی افزایش می دهد.

علاوه بر این، هر چه بیشتر افراد به الکل به عنوان وسیله ای برای مقابله با استرس متوسل شوند، احتمال ابتلا به اختلال سوء مصرف الکل بیشتر می شود که خود یک وضعیت بسیار استرس زا است.

بیشتر بخوانید: بازپروری خصوصی اعتیاد به الکل و رازداری

نقش تحمل در اعتیاد به الکل

تحمل پدیده ای است که در آن سیستم فردی که یک ماده سوء مصرف کننده مانند الکل مصرف می کند به سطوح خاصی از آن ماده عادت می کند و عملکرد مغز و سیستم عصبی را متناسب با آن تنظیم می کند، به طوری که سطوح بالاتر و بالاتری از این ماده برای تولید همان ماده مورد نیاز است. اثرات مورد نظر مانند قبل به عبارت دیگر، فردی که برای اولین بار مشروب الکلی می‌نوشد، نسبت به کسی که هر روز مشروب می‌نوشد، به الکل بسیار کمتری برای مست شدن نیاز دارد.

برای افرادی که به دلیل اثرات الکل مصرف می کنند، با گذشت زمان و با افزایش تحمل، الکل بیشتری برای دستیابی به این اثرات مورد نیاز است. با این حال، قابل درک است که نوشیدن بیشتر و منظم‌تر احتمال بیشتری دارد که منجر به وابستگی و اعتیاد شود.

اختلالات همزمان: مسائل مربوط به سلامت روان و اعتیاد به الکل

الکل به عنوان یک عامل کمک کننده بسیار مهم در طیف گسترده ای از مسائل سلامت روان شناخته شده است: سوء مصرف مزمن الکل می تواند باعث آسیب عصبی شود و منجر به مجموعه ای از اختلالات روانی شود، در حالی که اعتیاد می تواند به شروع تعداد زیادی از اختلالات از جمله : به طور برجسته، افسردگی و اضطراب .

در همین حال، مسائل مختلف سلامت روانی می‌تواند خود به توسعه اعتیاد به الکل کمک کند، زیرا افراد از الکل برای خوددرمانی شرایط خود و/یا برای فرار از مشکلاتی که ممکن است آن شرایط ایجاد کند (مثلاً به‌عنوان وسیله‌ای برای مقابله با بی‌خانمانی استفاده می‌کنند). اغلب نتیجه مشکلات سلامت روان است).

از آنجایی که الکل معمولاً عنصری از تشخیص دوگانه است ، رویکردهای مختلفی برای درمان ایجاد شده است که چالش‌های خاص برخورد با تشخیص دوگانه را در نظر می‌گیرد . مراقبت های تخصصی اغلب در چنین مواردی مورد نیاز است.

بیشتر بخوانید: اعتیاد به الکل چیست؟

علائم و نشانه های مشکل الکل

علائم و نشانه های زیادی وجود دارد که ممکن است نشان دهنده وجود مشکل الکل باشد. با این حال، همیشه باید در نظر داشت که بسیاری از افرادی که از اختلال مصرف الکل رنج می‌برند، تمام تلاش خود را می‌کنند تا عادت‌های الکلی خود را پنهان کنند، گاهی اوقات بسیار موفقیت‌آمیز، و اینکه «فقدان شواهد، دلیلی بر عدم وجود آن نیست». از سوی دیگر، همیشه باید درک کرد که بسیاری از علائم بالقوه سوء مصرف الکل نیز ممکن است، در واقعیت، دلایل مختلفی داشته باشند.

علائم فیزیکی اعتیاد به الکل

در همین حال، برخی از علائم فیزیکی بارز اعتیاد به الکل عبارتند از:

  • میل به الکل
  • تکان دادن
  • بیخوابی
  • اضطراب
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • لرزش (لرزش غیر ارادی) صبح قبل از نوشیدن
  • پس از یک شب نوشیدن در حافظه از بین می رود (سیاه شدن).
  • بیماری هایی مثل کتواسیدوز الکلی (حاوی نشانه کم آبی بدن) یا سیروز

علائم رفتاری اعتیاد

بیشتر بخوانید: سم زدایی و درمان اختلال مصرف الکل

برخی از رایج ترین علائم رفتاری اعتیاد به الکل عبارتند از:

  • عدم علاقه به فعالیت های عادی قبلی
  • مرتباً مست ظاهر می شوند
  • احتیاج به نوشیدن بیشتر برای دستیابی به اثرات شبیه به هم
  • خسته، ناخوش یا تحریک پذیر به نظر می رسد
  • ناتوانی در نه گفتن به الکل
  • اضطراب، افسردگی یا سایر مشکلات سلامت روان
  • مخفی یا ناصادق شدن

عوارض اعتیاد به الکل

اعتیاد از هر نوع که باشد، بسته به عواملی از جمله کیفیت زندگی معتاد، محیط زندگی و شرایط او و ماده/هایی که به آن معتاد هستند، می‌تواند منجر به عوارض زیادی شود.

در مورد اعتیاد به الکل، برخی از رایج ترین انتشارات احتمالی عبارتند از:

  • بیماری روانی
  • سندرم Wernicke-Korsakoff
  • ضربان قلب نامنظم
  • سیروز کبدی
  • سرطان
  • اختلال طیف الکل جنینی

بیشتر بخوانید: علت اساسی اعتیاد چیست؟

کلینیک تخصصی ترک اعتیاد و درمان اعتیاد به روش سم زدایی و روان درمانی و ترک مواد مخدر در کرج و تهران

کلینیک تخصصی ترک اعتیاد اکسیر پاکی و درمان و ترک اعتیاد در کرج و تهران زیر نظر مستقیم پزشک متخصص و با روش های کاملا علمی مطابق با سم زدایی و روان درمانی وسوسه میباشد و همچنین دارای روش درمانی اختصاصی ویژه ی هر بیمار با بیش از 25 سال سابقه درخشان فعالیت در استان البرز میباشد

و مفتخر است که با تکیه بر روش های کاملا علمی و بدون کمترین احساس درد و خماری و تنها ظرف 3 روز تا یک هفته، اقدام به ترک انواع مخدر و داروهای اعتیاد آور می نماید. جهت هرگونه مشاوره درباره ترک اعتیاد و درمان اعتیاد به روش سم زدایی و روان درمانی و ترک مواد مخدر در کرج و تهران میتوانید با کارشناسان مرکز ترک اعتیاد اکسیر پاکی تماس بگیرید

شماره تماس کلینیک ترک اعتیاد و مواد مخدر در کرج : 02632242647

شماره همراه : 09353242647

آدرس کلینیک تخصصی ترک اعتیاد ترک اکسیر پاکی : کرج.خیابان مظاهری به سمت میدان شهدا, جنب قنادی گلستان , نبش کوچه احمدی –

ترک مواد مخدر  و سم زدایی در تهران  – روان درمانی – روان درمانی در کرج – کلینیک ترک مواد مخدر 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *