تفاوت بین مصرف مواد مخدر و سوء مصرف مواد - کلینیک تخصصی ترک اعتیاد - درمان اعتیاد به روش سم زدایی - ترک مواد مخدر در کرج و تهران - 02632242647

در این مطلب از سایت کلینیک ترک اعتیاد اکسیر پاکی تصمیم داریم برای شما تفاوت بین مصرف مواد مخدر و سوء مصرف مواد را توضیح دهیم. جهت هرگونه مشاوره درباره ترک اعتیاد و درمان اعتیاد به روش سم زدایی و روان درمانی و ترک مواد مخدر در کرج و تهران میتوانید با کارشناسان کلینیک تخصصی ترک اعتیاد تماس بگیرید.

کلاس های داروها و مواد کنترل شده

در بریتانیا، داروها از نظر قانونی به روش های مختلف طبقه بندی می شوند. مهمترین قانون حاکم بر درمان داروهایی که غیرقانونی تلقی می شوند.

قانون سوء استفاده از مواد مخدر 1971 است که بسیاری از مواد را به سه دسته تقسیم می کند:

  • کلاس A، برای آن دسته از داروها که خطرناک ترین تلقی می شوند.
  • کلاس B، داروهایی که کمتر خطرناک تلقی می شوند، اما همچنان خطر قابل توجهی دارند.
  • کلاس C، داروهایی که کمترین ظرفیت آسیب را دارند، اما هنوز به درجه ای از کنترل دولتی نیاز دارند.

ببیشتر بخوانید: خطرات سوء مصرف مواد مخدر و اعتیاد

داروهایی که در این سه دسته قرار می‌گیرند به‌عنوان «داروهای کنترل‌شده» یا « مواد کنترل‌شده » شناخته می‌شوند و نگهداری آنها تحت هر شرایطی غیرقانونی است. با این حال، اگر توسط یک مقام واجد شرایط تجویز شود، ممکن است مالکیت آنها قانونی باشد.

در کنار این سه کلاس، داروها نیز بر اساس مقررات سوء استفاده از مواد مخدر در سال 2001 به پنج “برنامه” تقسیم شدند. این برنامه‌ریزی‌ها داروها را بر اساس ارزش دارویی آن‌ها درجه‌بندی می‌کنند.

مجازات در اختیار داشتن و عرضه مواد کنترل شده از یک طبقه به طبقه دیگر متفاوت است. برای داروهای کلاس A، نگهداری می تواند منجر به جریمه نامحدود و حبس تا هفت سال شود. در حالی که عرضه و نگهداری به قصد عرضه می تواند منجر به جریمه نامحدود و حبس ابد شود.

برای داروهای کلاس B، ارقام شامل جریمه نامحدود و پنج سال حبس برای نگهداری، و جریمه نقدی نامحدود و 14 سال حبس برای عرضه و نگهداری به قصد عرضه است.

برای داروهای کلاس C مجازات به ترتیب دو سال حبس و جزای نقدی نامحدود و 14 سال حبس و جزای نقدی نامحدود است.

بسیاری از داروها از جمله بسیاری از داروهای خانگی در هیچ یک از این سه دسته قرار نمی گیرند و معمولاً در مغازه ها موجود هستند. برخی از مواد، از جمله الکل و نیکوتین ، تحت مقررات جداگانه ای هستند و علیرغم اینکه توسط قانون کنترل می شوند، به عنوان مواد کنترل شده طبقه بندی نمی شوند.

مسیرهای اداره دارو

روش های مصرف داروها بسته به ماهیت و شکل داروی مورد نظر به میزان قابل توجهی متفاوت است. متداول ترین روش ها شامل کشیدن سیگار ، استنشاق، خرخر کردن، و خوردن و نوشیدن است. سایر مواد ممکن است تزریق شوند، از طریق پوست جذب شوند، از راه مقعدی یا واژینال گرفته شوند یا زیر زبان جذب شوند.

ببیشتر بخوانید: چرا مردم به مواد مخدر معتاد می شوند؟

عوامل خطر برای سوء مصرف مواد مخدر

آنچه به طور خاص یک فرد را به سوء مصرف مواد سوق می دهد در حالی که فرد دیگری هنوز به طور کامل توسط علم پزشکی ثابت نشده است و تحقیقات در مورد ماهیت و ارتباط بین عوامل مختلف محیطی، ژنتیکی و اپی ژنتیکی ادامه دارد. با این حال، تعدادی از عوامل خطر برجسته شناسایی شده است.

عوامل ژنتیکی

در حالی که گفتن این که اعتیاد و سوءمصرف مواد کاملاً شرایط ارثی هستند بیش از حد است. سابقه خانوادگی سوءمصرف مواد نشانگر قابل توجهی از احتمال این است که فرد خودش به مصرف مواد مخدر ادامه دهد و با اعتیاد مبارزه کند.

به طور مشابه، سابقه خانوادگی مسائل مربوط به سلامت روان نیز به عنوان یک عامل خطر اصلی شناخته شده است. ژنتیک همچنین ممکن است در چگونگی متابولیزه شدن مواد خاص نقش داشته باشد و بنابراین تأثیرات آنها چقدر است که ممکن است بر تصمیمات آتی سوء مصرف مواد تأثیر بگذارد.

ببیشتر بخوانید: مواد مخدر غیرقانونی چیست؟

فاکتورهای محیطی

عوامل محیطی موثر بر سوء مصرف مواد و احتمال اعتیاد عبارتند از: ارتباط با گروه همسالان که در آنها سوءمصرف مواد رایج است. قرار گرفتن در معرض سوءمصرف مواد در دوران کودکی و نوجوانی در خانه، سهولت دسترسی به مواد سوء مصرف، تجربه تروما. و چالش های زندگی، فقر، استرس، عوامل فرهنگی و تبعیض.

مراحل مصرف و سوء مصرف مواد

مهم است که بدانیم داستان و سفر هر فرد از طریق سوء مصرف مواد و اعتیاد منحصر به فرد است و هیچ نقشه راه واحدی وجود ندارد که بتوان آن را برای هر موردی اعمال کرد. برخی از افراد مواد مخدر را آزمایش می کنند و هرگز به سوء استفاده از آنها ادامه نمی دهند در حالی که برخی دیگر در معرض اعتیاد کامل قرار می گیرند. با این وجود، ممکن است چند مرحله کلیدی شناسایی شود.

  • مواجهه اولیه/آزمایش : اولین تماس با یک ماده سوء مصرف و تجربه اثرات آن.
  • تکرار : درگیر شدن در مصرف مکرر ماده و افزایش آگاهی و درک اثرات آن.
  • عادت : اجازه دادن به سوء مصرف ماده مورد نظر برای تبدیل شدن به بخشی منظم از زندگی و اختصاص مقدار فزاینده ای از زمان و منابع به آن.
  • اعتیاد : سوءمصرف ماده مورد نظر نقش غالبی در زندگی دارد و پیامدهای بالقوه قابل توجهی برای سلامت جسمی و روانی، شرایط زندگی و چشم انداز زندگی دارد. عدم توانایی در قطع مصرف این ماده.

بیشتر بخوانید: علت اساسی اعتیاد چیست؟

کلینیک تخصصی ترک اعتیاد و درمان اعتیاد به روش سم زدایی و روان درمانی و ترک مواد مخدر در کرج و تهران

کلینیک تخصصی ترک اعتیاد اکسیر پاکی و درمان و ترک اعتیاد در کرج و تهران زیر نظر مستقیم پزشک متخصص و با روش های کاملا علمی مطابق با سم زدایی و روان درمانی وسوسه میباشد و همچنین دارای روش درمانی اختصاصی ویژه ی هر بیمار با بیش از 25 سال سابقه درخشان فعالیت در استان البرز میباشد

و مفتخر است که با تکیه بر روش های کاملا علمی و بدون کمترین احساس درد و خماری و تنها ظرف 3 روز تا یک هفته، اقدام به ترک انواع مخدر و داروهای اعتیاد آور می نماید. جهت هرگونه مشاوره درباره ترک اعتیاد و درمان اعتیاد به روش سم زدایی و روان درمانی و ترک مواد مخدر در کرج و تهران میتوانید با کارشناسان مرکز ترک اعتیاد اکسیر پاکی تماس بگیرید

شماره تماس کلینیک ترک اعتیاد و مواد مخدر در کرج : 02632242647

شماره همراه : 09353242647

آدرس کلینیک تخصصی ترک اعتیاد ترک اکسیر پاکی : کرج.خیابان مظاهری به سمت میدان شهدا, جنب قنادی گلستان , نبش کوچه احمدی –

ترک مواد مخدر  و سم زدایی در تهران  – روان درمانی – روان درمانی در کرج – کلینیک ترک مواد مخدر 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *