اعتیاد و سوء مصرف اکسی کدون - کلینیک ترک اعتیاد و مواد مخدر در کرج - درمان اعتیاد - روان درمانی - شماره تماس : 02632242647

در این مطلب از سایت کلینیک ترک اعتیاد اکسیر پاکی تصمیم داریم برای شما اعتیاد و سوء مصرف اکسی کدون را توضیح دهیم. جهت هرگونه مشاوره درباره ترک اعتیاد و درمان اعتیاد به روش سم زدایی و روان درمانی و ترک مواد مخدر در کرج و تهران میتوانید با کارشناسان کلینیک تخصصی ترک اعتیاد تماس بگیرید.

اکسی کدون چیست؟

اکسی کدون یک مسکن شبه مصنوعی شبه افیونی است . این دارو از زمانی که برای اولین بار در آلمان در سال 1917 سنتز شد، در درمان پزشکی مورد استفاده قرار گرفت .

دانشمندان آلمانی مسئول سنتز موفقیت آمیز اکسی کدون ادعا کردند که اعتیادآور نیست. اکسی کدون همیشه یک اپیوئید محبوب بود، اما استفاده از آن در محیط های پزشکی و اهداف تفریحی پس از انتشار Oxycontin، دارویی حاوی اکسی کدون، در سال 1996 به طور چشمگیری افزایش یافت. اکنون این یک نگرانی فزاینده در بریتانیا و بسیاری از کشور های دیگر است.

WHO تخمین می زند که تقریباً 275 میلیون نفر در سراسر جهان حداقل یک بار در سال 2016 مواد مخدر مصرف کرده اند و حدود 27 میلیون نفر تحت تأثیر اختلال مصرف مواد افیونی قرار گرفته اند. تقریباً 45٪ از مصرف کنندگان مواد مخدر با اعتیاد به مواد افیونی یک مصرف بیش از حد غیر کشنده را تجربه می کنند، در حالی که 70٪ شاهد تجربه یک فرد دیگر از اوردوز بودند . هروئین بیشتر اختلالات سوء مصرف مواد افیونی را تشکیل می دهد ، اما نسبت اختلالات مرتبط با دارو های تجویزی در حال افزایش است.

بیشتر بخوانید: چه کسانی مستعد وابستگی به قرص های لاغری هستند؟

نام تجاری اکسی کدون و نام خیابان ها

اکسی کدون در داروهای متعددی از چندین تولید کننده وجود دارد. این محصول با نام های تجاری مختلفی مانند OxyContin ، Oxaydo، Oxycodone CR، Endocet، Percodan، Percocet و Roxicet یا Roxicodone فروخته می شود. نام‌های خیابان‌ها عبارتند از هروئین hillbilly، roxies، oxies، kickers و oxycotton.

نام های خیابانی مانند بلوز، سبز، صورتی، 40 یا 80 به دوز یا رنگ قرص ها اشاره دارد. اکسی کدون با نام تجاری Roxicet یا Roxicodone یک داروی خیابانی بسیار محبوب است. این قرص در قرص‌های بسیار کوچک 5، 10، 15 یا 30 میلی‌گرمی موجود است و به راحتی خرد می‌شود تا خرناس یا تزریق شود. میلی گرم ها با رنگ ها هماهنگ می شوند، بنابراین کاربران تفریحی آنها را با رنگ تعریف می کنند. 

اشکال و راه های موجود تجویز اکسی کدون

اکسی کدون می تواند به صورت خوراکی، مقعدی، داخل وریدی یا از طریق اپیدورال تجویز شود. تزریق داخل وریدی درد را سریعتر از تجویز خوراکی یا رکتوم تسکین می دهد. اکسی کدون وریدی معمولاً در اورژانس بیمارستان یا بعد از جراحی تجویز می شود. اکسی کدون داخل وریدی نیز در آسایشگاه ها برای تسکین درد شدید و کنترل تنفس سریع یا دردناک استفاده می شود.

اکسی کدون که از طریق اپیدورال تجویز می شود یک مسکن بسیار موثر در هنگام زایمان و برخی از روش های جراحی است. قرص ها، کپسول ها یا مایعات اکسی کدون به صورت خوراکی یا مقعدی داده می شود. راههای تجویز رکتال و خوراکی فراهمی زیستی و شروع اثر مشابهی دارند. اکسی کدون، معمولاً به شکل مایع، می تواند از طریق لوله های G داده شود. قرص ها را می توان خرد کرد، اما قرص ها یا کپسول های طولانی رهش را نباید به هیچ وجه خرد یا تغییر داد.

کاربرد های پزشکی اکسی کدون

اکسی کدون برای تسکین درد متوسط ​​تا شدید استفاده می شود. گاهی اوقات برای تسکین درد حاد پس از جراحت یا جراحی به صورت کوتاه مدت استفاده می شود و همچنین برای دردهای مزمن استفاده می شود. برای دردهای مزمن تنها پس از آزمایش داروهای ضد درد غیرافیونی و بی اثر بودن آن توصیه می شود.

اکسی کدون گزینه ای برای افرادی است که قادر به تحمل داروهای ضد درد غیرافیونی مانند NSAID ها یا پاراستامول نیستند. پاراستامول برای افراد مبتلا به بیماری یا آسیب کبدی منع مصرف دارد . NSAID ها می توانند باعث ایجاد یا تشدید زخم و سایر مشکلات سلامت دستگاه گوارش شوند.

داروهای اکسی کدون با رهش طولانی نباید برای درد حاد یا به عنوان یک داروی مسکن مورد نیاز مصرف شوند. اکسی کدون با رهش طولانی برای دردهای مزمنی است که برای کنترل آن نیاز به داروی شبانه روزی دارد.

بیشتر بخوانید: چرا سوء مصرف قرص های لاغری خطرناک است؟

فارماکولوژی اکسی کدون

اکسی کدون یک آگونیست نیمه مصنوعی گیرنده مواد افیونی است. این بدان معنی است که به گیرنده های مواد افیونی در مغز متصل می شود ، اما یک آلکالوئید فنانترن طبیعی در تریاک نیست. تریاک شیره ای است که از سر خشخاش جدا می شود. کدئین ، مورفین و تباین آلکالوئیدهای اصلی هستند. مواد افیونی مصنوعی با تغییر ساختار شیمیایی آلکالوئیدهای طبیعی تولید می شوند. بیشتر اپیوئیدهای نیمه مصنوعی، از جمله اکسی کدون، از تباین مشتق می شوند.

خواص ضد درد اکسی کدون تقریباً با مورفین برابری می کند ، اما اکسی کدون نیمه عمر طولانی تری دارد و فراهمی زیستی افزایش یافته است. اکسی کدون عوارض جانبی کمتر و شدیدتر از مورفین ایجاد می کند. محققان بر این باورند که مورفین به دلیل تجمع متابولیت هایی که ممکن است به سطوح سمی برسد، عوارض جانبی شدیدتری ایجاد می کند. متابولیت ها ترکیباتی هستند که هنگام متابولیسم دارو در بدن تولید می شوند. متابولیسم اکسی کدون نسبت به مورفین متابولیت های کمتری تولید می کند.

اگر به عنوان مثال OxyContin را مصرف کنیم، به طور متوسط ​​بعد از یک ساعت اثر می گذارد و اثرات آن تا 12 ساعت باقی می ماند. دو متابولیت وجود دارد که توسط دارو فعال می شوند، اکسی مورفون که بسیار قوی است و نوروکسی کدون که نسبتا ضعیف است.

فرمول شیمیایی – C18H22ClNO4

اکسی کدون هیدروکلراید دارای ساختار شیمیایی C18H22ClNO4 است. این یک نمک هیدروکلراید است که از متیل اتر اکسی مورفون و آگونیست های شبه مصنوعی مواد افیونی ساخته شده است. اکسی مورفون نیز یک شبه افیونی نیمه مصنوعی است، اما دارای خواص ضد سرفه بسیار ضعیف تری نسبت به اکثر مواد افیونی است.

یک ضد سرفه میل به سرفه را سرکوب می کند. آگونیست های غیرافیونی مصنوعی در فرآیند شیمیایی برای ایجاد اکسی کدون دارای خواص ضد درد و ضد سرفه هستند. سایر برچسب های شیمیایی اکسی کدون شامل Oxycodone HCl، 124-90-3، و شناسایی ChEBI آن 7859 است. 

بیشتر بخوانید: مراحل اعتیاد

کلینیک تخصصی ترک اعتیاد و درمان اعتیاد به روش سم زدایی و روان درمانی و ترک مواد مخدر در کرج و تهران

کلینیک تخصصی ترک اعتیاد اکسیر پاکی و درمان و ترک اعتیاد در کرج و تهران زیر نظر مستقیم پزشک متخصص و با روش های کاملا علمی مطابق با سم زدایی و روان درمانی وسوسه میباشد و همچنین دارای روش درمانی اختصاصی ویژه ی هر بیمار با بیش از 25 سال سابقه درخشان فعالیت در استان البرز میباشد

و مفتخر است که با تکیه بر روش های کاملا علمی و بدون کمترین احساس درد و خماری و تنها ظرف 3 روز تا یک هفته، اقدام به ترک انواع مخدر و داروهای اعتیاد آور می نماید. جهت هرگونه مشاوره درباره ترک اعتیاد و درمان اعتیاد به روش سم زدایی و روان درمانی و ترک مواد مخدر در کرج و تهران میتوانید با کارشناسان مرکز ترک اعتیاد اکسیر پاکی تماس بگیرید

شماره تماس کلینیک ترک اعتیاد و مواد مخدر در کرج : 02632242647

شماره همراه : 09353242647

آدرس کلینیک تخصصی ترک اعتیاد ترک اکسیر پاکی : کرج.خیابان مظاهری به سمت میدان شهدا, جنب قنادی گلستان , نبش کوچه احمدی –

ترک مواد مخدر  و سم زدایی در تهران  – روان درمانی – روان درمانی در کرج – کلینیک ترک مواد مخدر 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *